Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Korrupta Nikon D2X raw filer i PS CS2

Produkter
(logga in för att koppla)

oops

Aktiv medlem
Forbryllad!

Jag laddade ner mitt forsta kort med bilder idag fran min Nikon D2x till Adobe Bridge/Photoshop CS2. Alla bilder var tagna i RAW format och JPEG (Normal) kombinationen. Tyvarr var en hel del av RAW bilderna korrupta. De kom upp med ljuslila rander over bilderna i hoger resp. nedre kant. JPEG filerna visade inga spar av problem utan enbart en del av RAW filerna.

Jag testade sedan att ladda upp samma bilder i Nikon PictureProject och da kom alla bilder upp ok. Aven en nyuppladdning av bilderna i PS CS2 aterskapade samma problem. Jag har inte hittat nagot om detta pa natet. Ar det nagon D2x agare dar ute som har stott pa samma problem?

Jag har laddat ner senaste versionen av Camera Raw (3.2) och kor Mac OS X 10.4 (Tiger). Innan D2x har jag kort en D100 och aldrig haft nagra problem med mina RAW filer. Vad ar det som gar fel?

Da bilderna kommer upp ok i PictureProject tror jag att man kan utesluta kamera och kortet som felkalla. Det maste vara Camera Raw som gor nagot konstigt.

Ideer?


//Fredrik
 
Hej,

Jag har (haft) ungefär samma problem med bilder där nedre delen består av färgade linjer (högra delen på höjdbilder). Det har inträffat totalt fem gånger på drygt 2000 bilder (med två olika kort, Sandisk UltraII respektive ExtremeIII). Bilderna har inte gått att öppna i Nikon Capture eller PS Camera Raw, men Nikon View klarar fullskärm och Rawshooter Essentials kan öppna bilden (det är då ränderna syns).

Det tips jag fick av Nikon support var att se till att formatera kortet varje gång. D2x verkar vara känslig för detta (behövdes aldrig under tre år med D100). Efter detta tips har problemet bara inträffat en gång och jag tror att jag då hade slarvat med att formatera kortet när jag satte in det i kameran.

/Sigge
 
Komplettering till mitt förra inlägg:

Nu blir jag osäker på om formatering är lösningen, igår och idag har jag fått fyra kvaddade bilder på ett kort som jag är ganska säker på att jag formaterat när jag satte in det i kameran förra veckan.

/Sigge
 
Jag anvander ett Lexar 1GB 80x och formaterar alltid. Utav de 41 bilder som jag tog igar sa var 9 bilder kvaddade. Dock sag jag i morse att det ar var tredje bild som ar kvaddad! Skumt. Sannolikt kan det ju inte vara kameran eftersom du som jag far upp ok bilder i vissa program. Jag kan titta pa mina NEF i PictureProject. (Min trial period pa Capture har gatt ut.)

Jag har letat med ljus och google pa natet men det verkar inte vara nagon utbrett problem.

Jag skall testa mer idag, aterkommer med resultat.

//Fredde
 
Har nu skjutit 150 bilder till utan att raka ut for nagon korrupt bild. Jag laddade upp bilderna i tva omgangar. Konstigt att inte en enda bild blev korrupt.

Jag funderar pa om det har att gora med att man raderar bilder under tiden och sedan skjuter nya? Dvs. formaterar kortet, skjuter bilder, snabb edit och tar bort de man inte blir nojd med, fortsatter skjuta, raderar... osv. tills dess att kortet ar fullt/dagen slut och man laddar over till Macen.

Testade aven detta men inga korrupta filer.

Lite irreterande att aldrig vara saker pa om/nar det kan handa igen. Kom garna med kommentarer om ni har nagra tips eller losningar.
 
Nu har jag råkat ut för en ny variant. Efter de tidigare spekulationerna om orsak till problem har jag varit noga med att formatera kortet i kameran och att inte radera bilder i kameran.
Men nu vägrade Nikon Capture att öppna en fil, medan Photoshop Camera Raw och även Rawshooter klarade att öppna filen. Problemet är att det finns en smal (bara ett par pixlar bred) streckad svart linje som sträcker sig nästan över hela bildens bredd, ungefär halvvägs upp på en liggande bild.
Det måste finnas en förklaring! Det är mycket irriterande att missa en bild på detta sätt.
Någon som har mer tips om vad som kan vara fel?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.