Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Korrupta jpg-filer

Produkter
(logga in för att koppla)

Rekarl

Ny medlem
Hej!
Jag fick tillbaka min hårddisk efter en reparation av den. Många jpg-filer visade sig vara oläsbara.
Jag har provat ett tjog olika reparationsprogram men inget har ens varit i närheten av att lyckas.

Det jag undrar över ifall någon vet av något företag som kan återställa dessa filer.

Jag har varit i kontakt med företag som återställer data från trasiga hårddiskar (bl.a. företaget som fixade min HD), men ingen verkar erbjuda den tjänsten.

Har du ingen backup?
O har du det så sopa skiten ren o kopiera upp på nytt.
Har du inte backup så visst finns det företag som kan återställa data men det är dyrt, fruktansvärt dyrt.

Har du ingen backup?
O har du det så sopa skiten ren o kopiera upp på nytt.
Har du inte backup så visst finns det företag som kan återställa data men det är dyrt, fruktansvärt dyrt.

Hej och tack för svar!
Tyvärr finns ingen backup (ordet 'efterklok' har lyfts till nya dimensioner).

Och ja, det finns säkert företag som kan ordna till mina trasiga filer, men jag finner inga oavsett hur jag googlar.
Företag som räddar data från kraschade/brunna/vattenskadade hårddiskar finns massor, men dessa tar sig inte an att reparera trasiga filer.

Så det jag söker efter är endera ett BRA program som kan laga mina bilder, eller ett företag vars verksamhet består i fil/data-reparationer.

De trasiga filerna härrör från den defekta hårddisken det var där dom gick sönder, mao mycket låg sannolikhet att det finns något kvar i dina filer att reparera. Har själv drabbats av HD krasch och fått många defekta filer som du beskriver. Jag kollade i filerna (av ren nyfikenhet) med hjälp av program som visar filinnehållet på bit nivå och då var det i de defekta delarna bara ett regelbundet bitmönster som inte har något med bilden att göra.
Jag har alltid backup.
För att rädda sånt här måste man gå direkt på den kraschade disken om det går, men som sagt det blir väldigt dyrt och ändå sällan säkert att det går att rädda.

De trasiga filerna härrör från den defekta hårddisken det var där dom gick sönder, mao mycket låg sannolikhet att det finns något kvar i dina filer att reparera. Har själv drabbats av HD krasch och fått många defekta filer som du beskriver. Jag kollade i filerna (av ren nyfikenhet) med hjälp av program som visar filinnehållet på bit nivå och då var det i de defekta delarna bara ett regelbundet bitmönster som inte har något med bilden att göra.
Jag har alltid backup.
För att rädda sånt här måste man gå direkt på den kraschade disken om det går, men som sagt det blir väldigt dyrt och ändå sällan säkert att det går att rädda.

Ja, exakt. Ursprungsdisken var väldigt fragmenterad så jag antar att de 'bitar' som saknas har funnits på de sektorer som inte har kunnat räddats.
Min förhoppning var att det skulle finnas ett nära på magiskt program som kunde återskapa dessa 'luckor' i filerna. (nej, jag tror egentligen inte på tomten ;-))

Det var Aurora som återskapade datat och dom lyckades till stor del. Men när det gäller fotografier vill jag gärna ha 100% framgång.
Jag tror jag ska kontakta dom och höra ifall min gamla HD finns kvar.
Gör den det tror jag Ibas ska få göra ett försök.

Företag som räddar data från kraschade/brunna/vattenskadade hårddiskar finns massor, men dessa tar sig inte an att reparera trasiga filer.
Det var dessa företag jag tänkte på.
Lite konstigt är det för en HD sparar data med felrättande koder.
Tex kan du såga ett fint spår i en musik CD o ändå höra musiken korrekt.
Sätter du en tejp, tror det funkar med upp till 3mm bred så kan du fortfarande höra på skivan pga av att spelaren gissar sig till vad som saknas. Bara spelaren kslarar av att tracka så skall det funka.
När det gäller data så kan inte datorn gissa men en hel del borde gå reparera.

Det finns data-recovery mjukvara som klarar att leta igenom en hårddisk efter allt som liknar jpeg-filer, t.ex. Kan vara värt ett försök. Brukar följa med gratis med vissa minneskort, har jag för mig. (Har aldrig testat själv.)

Ja, exakt. Ursprungsdisken var väldigt fragmenterad så jag antar att de 'bitar' som saknas har funnits på de sektorer som inte har kunnat räddats.
Min förhoppning var att det skulle finnas ett nära på magiskt program som kunde återskapa dessa 'luckor' i filerna. (nej, jag tror egentligen inte på tomten ;-))

Det var Aurora som återskapade datat och dom lyckades till stor del. Men när det gäller fotografier vill jag gärna ha 100% framgång.
Jag tror jag ska kontakta dom och höra ifall min gamla HD finns kvar.
Gör den det tror jag Ibas ska få göra ett försök.

Tråkig händelse hoppas du lyckas få fram nåt i alla fall, lycka till
/Kjell

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto