Annons

Korrupta Filer... Julpanik!

Produkter
(logga in för att koppla)

Hannes Karlsson

Aktiv medlem
Hejsan,

jag fick en Eos 7D av tomten och har precis laddat in första rullen i mitt Aperture bibliotek.
Till min stora skräck ser ett till synes slumpvis antal bilder vara korrumperade och visas bara som horizontella färgade sträck... (se bifogad bild)

Som tur va så har jag tidigare haft problem med minneskort och har ett program som heter "card rescue". Via card rescue kunde jag scanna igenom minneskortet med de korrupta filerna och konstigt nog så såg de då bra ut.

Men problemet kvarstår! Jag vill ju inte behöva köra card rescue på varje laddning jag ska få in i Aperture...

Så är det någon som har en lösning på detta och varit med om något liknande!???

Vänlige,
Hannes

Bilagor

• Screen shot 2011-01-01 at 4.34.54 PM.jpg
    Screen shot 2011-01-01 at 4.34.54 PM.jpg
    12.5 KB · Visningar: 136
Börja med att formattera om kortet i kameran. (GÖr detta gärna varje gång du tömmer kortet)

Kvarstår problemet efter det, byt ut minneskortet.

Hur gör du när du för över bilderna till datorn.
USB kabel till kameran eller kort i kortläsare?

Kan vara värt att prova båda vaianterna.
Kan även vara värt att prova med annan USB kabel, ev kortare om nuvarande är lång.

Hade en gång lång kabel till min fotoskrivare och fick korrupta utskrifter.
Felet försvann när jag bytte till kortare kabel, så det är värt att kolla.

Tack för svaren!

Hejsan,

tack så mycket försvaren men problemet kvarstår... Jag för över korten via kortläsare med kort sladd och formaterar minnet i kameran vid varje tillfälle... Märkligt märkligt...

En annan fråga! Någon som vet hur man importerar filer från Aperture till Final Cut Pro?

Vänligen,
Hannes

hmm har två andra med korrupta filer från en Australienresa. Jag skriver inte gärna över dem förrän jag vet helt säkert att det inte går att rädda bilderna... Får la köpa ett kort!

Går bilderna att se i kameran? Då torde väl bildfilerna vara ok.
Har du provat kopiera direkt från kameran? Vad händer då?

Låter nästan som nått händer med kortet/filerna i kortläsaren.
Tror du nämnde att du ska prova med nytt minneskort?
Prova då att föra över bilderna direkt från kameran nästa gång.
Funkar det bra så kanske det är kortläsaren som är defekt.

Jag har haft precis samma problem nyligen.
Korten som jag tog i jul fungerade utmärkt att kolla på i kameran. Efter att jag kopierat dom till datorn via minneskortläsare blev ca 10% korrupta. När jag sen satte i kortet i kameran igen kunde jag inte läsa dom där heller.
Tog nya kort i går och kopierade dom direkt från kameran istället och inget blev korrupt.
Så i mitt fall verkar det vara minneskortläsaren som är defekt.

äldere kortläsare har kan ha svårt att läsa stora minneskort. Hade en sandisk läsare som gjorde mina 2GB kort oläsliga när jag satte i dem. Köpte en ny lexarläsare och mina kort fungerade igen efter en formatering.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto