Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Korrupta filer Canon EOS R eller fel på Lightroom vid senaste uppdateringen?

Produkter
(logga in för att koppla)

Bussmicke

Aktiv medlem
:mad: Korrupta filer Canon EOS R eller fel på LIghtroom vid senaste uppdateringen?
I Importrutan ser allt bra ut men efter importen av bilderna och Lightroom har läst in bilderna ser det konstigt ut runt kanterna på bilderna. Samma sak om jag tar bort xmp-filen och sedan plockar upp den i Photoshop.
Är det nån mer som råkat ut för detta?
Detta syns inte om man kollar i andra program som FastPictureViewer Professional eller FastStone Image Viewer. Jag tror det blivit fel på Adobes grejer vid senate uppdateringen men vet inte.

Minneskortet är helt nytt och under första användningen. Kameran har jag haft sedan i maj.:oops:

Klicka på bilderna så ser ni tydligt vad jag menar. Nu måste jag cykla till jobbet.
 

Bilagor

  • 4V2A7582.jpg
    4V2A7582.jpg
    1.3 MB · Visningar: 152
  • 4V2A7604.jpg
    4V2A7604.jpg
    1.3 MB · Visningar: 150
  • 4V2A7612.jpg
    4V2A7612.jpg
    1.4 MB · Visningar: 113
  • 4V2A7634.jpg
    4V2A7634.jpg
    1.3 MB · Visningar: 87
Senast ändrad:
:mad: Korrupta filer Canon EOS R eller fel på LIghtroom vid senaste uppdateringen?
I Importrutan ser allt bra ut men efter importen av bilderna och Lightroom har läst in bilderna ser det konstigt ut runt kanterna på bilderna. Samma sak om jag tar bort xmp-filen och sedan plockar upp den i Photoshop.
Är det nån mer som råkat ut för detta?
Detta syns inte om man kollar i andra program som FastPictureViewer Professional eller FastStone Image Viewer. Jag tror det blivit fel på Adobes grejer vid senate uppdateringen men vet inte.

Minneskortet är helt nytt och under första användningen. Kameran har jag haft sedan i maj.:oops:

Klicka på bilderna så ser ni tydligt vad jag menar. Nu måste jag cykla till jobbet.
Har sett liknade innan hos discuss.pixls.us bara för nån vecka sedan och med annat program. Du behöver nog inte bekymra dig för filerna. Hittar tyvärr inte tråden där igen.
Du kan testa med andra råfiler från raw.pixls.us

https://www.fotosidan.se/forum/threads/databas-över-råfiler-raw-pixls-us.175855/
 
Senast ändrad:
Testade fota med 3 olika kameror idag, I min EOS R vars kort med bilderna jag visade i morse, satt det ett annat kort i idag och där blev det inget fel.
Kortet jag använde igår är helt nytt.
 
Testade fota med 3 olika kameror idag, I min EOS R vars kort med bilderna jag visade i morse, satt det ett annat kort i idag och där blev det inget fel.
Kortet jag använde igår är helt nytt.
Lågnivåformatera kortet i kameran. Om du har en av de bristande råfilerna till förfogande så ladda upp på Dropbox eller Google Drive och länka här, så kan vi andra kolla om nåt felar själva råfilen.
 
Vad är det jag ser? Säger mig inget det jag ser tyvärr.

Jag kollar strulbilder i Canons program DDP 4 och där ser allt bra ut så jag tror Adobe har klantat sig vid senaste uppdateringen.
 

Tack, då var jag inte ensam. Trodde kortet hade blivit korrupt eller att det blivit fel på kameran men så var det Adobe som var boven. Ändrade linsprofilen till den äldre och det löste problemet. Hoppas Adobe fixar detta snarast.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.