Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Korrupta bildfiler

Produkter
(logga in för att koppla)

Drogen

Aktiv medlem
Har vid tre tillfällen fått bilder som efter överföring till datorn ser ut som nedan. Det är raw-filer som ser ok ut i kameran. Jag har testat med alternativ kortläsare, nytt minneskort (CF), annat kamerahus, flera program för överföring (LR, PM, EOS Utillity) men inget hjälper. Kör jag med kabel direkt från kameran så funkar det dock. Några tips?

Bilagor

• Skärmdump 2014-09-21 20.44.53.jpg
    Skärmdump 2014-09-21 20.44.53.jpg
    239.8 KB · Visningar: 71
  • Skärmdump 2014-09-21 20.45.12.jpg
    Skärmdump 2014-09-21 20.45.12.jpg
    324.5 KB · Visningar: 63
  • Skärmdump 2014-09-21 20.45.58.jpg
    Skärmdump 2014-09-21 20.45.58.jpg
    327.5 KB · Visningar: 64
Har vid tre tillfällen fått bilder som efter överföring till datorn ser ut som nedan. Det är raw-filer som ser ok ut i kameran. Jag har testat med alternativ kortläsare, nytt minneskort (CF), annat kamerahus, flera program för överföring (LR, PM, EOS Utillity) men inget hjälper. Kör jag med kabel direkt från kameran så funkar det dock. Några tips?

Är det bara dessa tre bilder som varit korrupta eller var alla bilder från samma tillfällen korrupta?

När du säger att det fungerar med kabel direkt från kameran, menar bilderna från dessa tillfällen varit okej? Eller var dessa bilder korrupta oavsett överföringsmetod?

När du använder olika program för överföring, hur är minneskortet förbundet med datorn?

Har du fått korrupta filer från olika kamerahus eller bara från ett? Har du provat att läsa just de korrupta filerna med alternativa kortläsare?

Är minneskorten formaterade i kameran?

Blev många motfrågor, men ville klargöra felets uppträdande lite.

Vild spekulation:
Om problemet är konsekvent med endast ett kamerahus och det alltid fungerar att läsa in bilderna via kabel från kameran skulle jag säga att kameran gör nåt dumt när den sparar filerna. Kanske skriver den till dåliga sektioner på kortet men lyckas även läsa därifrån. Provat att formatera om kortet i kameran? Eller i datorn?

Om felet uppträder med olika kamerahus men bara när kortet är direkt anslutet till datorn via en kortläsare kanske det är någon form av drivrutiner som spökar.

Angående att bilderna ser bra ut i kameran så är det en JPEG kameran visar för dig, inte RAW-filen.

/P

Tack för återkoppling. Ska se om jag kan beta av följdfrågorna.
Det har hänt tre gånger spridda över ca 9 månader. När det har hänt gäller det alla filer på kortet och eftersom jag plåtar sport så var det runt 250 bilder vid senaste tillfället. Jag tror det har varit samma hus vid alla tillfällen. Jag har testat att föra över de korrupta filerna från kortet med två olika kortläsare utan framgång.

När jag använder Photo Mechanic eller Lightroom så ser bilderna ut som exemplen, använder jag EOS Utility så hittas ingen läsbar fil som går att föra över. Sätter jag en kabel i kameran och för över så funkar det. Minneskortet är formaterat i kameran (ej i datorn). Vid senaste tillfället var det dessutom ett nytt minneskort så det har hänt med tre olika minneskort.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto