ANNONS
Annons

Korrupt minneskort

Produkter
(logga in för att koppla)

gunnargren

Aktiv medlem
Hej,
köpte ett ScanDisk Extreme CF 60 MB/S 8GB, och tog med mig kameran på dotterns luciafirande. Jag såg bilderna i kameran och allt såg ut som det skulle. Sen när jag skulle föra över bilderna hängde LR sig, trodde det var fel på LR eftersom jag just bytt licens. Svor över adobe, men försökte sen föra över bilderna via filhanteraren men det fungerade inte där heller. Får över en del bilder sen tar det stopp.

Är minneskortet korrupt eller brukar det kunna bli så här med en enstaka omgång? Vet inte om jag vågar använda det här minneskortet något mer nu, vill inte hamna i samma sits igen. Brukar ni formatera korten innan ni använder första gången?

Edit: Har ni något tips för att få över bilderna från minneskortet till HD, för det verkar inte vara alla filer som är korrupta och skulle vilja försöka rädda så många som möjligt. Ska man testa att föra över en och en? Sen har jag en del filmat där jag kan se början på en del filmer men efter nån minut så tar det stopp. Problemet är att jag inte kan få över filen till datorn så jag kan klippa filmen där det tar stopp. Men man kanske kan importera filen direkt från minneskortet och försöka klippa där, går det?
 
Innan du tar dig för att manipulera kortet med 'formatering' - se vad t ex photorec kan bidra med för att rädda dina bilder
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.