Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

korrigering av tonomfång och korn på pressade bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

janne_j

Aktiv medlem
Hej!

Tog bilder på min brorsdotters dop med sv/v film som jag pressade två steg. Efter framkallning var bilderna jättekorniga med extremt dåligt kontrastomfång.

Har försökt fixa bilden i ps med lite softning och grain surgery, men det blir inte bra ändå. Någon som har bra tips på hur man kan få ett acceptabelt resultat? Har inte bilden på denna dator, men om ni vill kan jag lägga upp den senare.

mvh Janne

Att få mer korn och mindre omfång är det som hör till när man pressar.
Det går att ställa in en massa i grain surgery, och få det att ta bort det mesta av kornet, men då får man en "plastig" känsla på köpet.

Tycker själv att korn alltid ser värre ut på datorn än det gör sen när man har det på papper.
Dessutom är kan korn vara riktigt snyggt! :)

/Henri

jo, håller med om att korn kan vara snyggt, men på bilderna är kornet så extremt att det förstör hela bilden. Dessutom är gråtonerna mer eller mindre borta. Lite mer tonomfång skulle jag gärna bilja ha...

Här kommer en av bilderna. Har tydligen kastat bort orginalet (av ngn oförklarlig anledning) och denna är rejält manipulerad, med softning (gaussian blur tror jag) och grain surgery. Är fortfarande inte nöjd över resultatet.

Synd att jag var tvungen att minska kvaliteten på den så mycket, kanske blir svårt att se vad jag menar...

Bilagor

• livs dop.jpg
    livs dop.jpg
    46.1 KB · Visningar: 142
Har du framkallat filmen själv? Eller har du lämnat den till ngt labb. I så fall kan ju bildkvaliteten(?) bero på att labbet inte har överframkallat filmen.

/Jacob vP

Om filmen är normalframkallad borde den inte ha så grovt korn. Om filmen överframkallas blir kornet ännu grövre. Och pressar man så bör man i regel överframkalla. Kontrastomfånget i bilden ser inte så dåligt ut. Däremot finns inte mycket till mellantoner utan nästan bara svart och vitt, som det brukar bli vid pressning av film på kontrastrika motiv. Skuggorna förlorar detaljer och sotar igen på bilden medans mellantoner återges som ljusa högdagrar pga. överframkallningen och de allra ljusaste partierna blir vid pressning helt kritvita (ogenomträngliga på negativet).

jepp. framkallade själv, med kompensation för pressningen. Kornet har jag fått till hyfsat efter en del ps-arbete (det är tyvärr inte orginalbilden som ligger ute), men gråtonerna lämnar mycket i övrigt att önska...

ANNONS