Annons

Korrigerad överstrålning följer inte med från LR4 vid "redigera i..."

Produkter
(logga in för att koppla)

cls

Aktiv medlem
Hej, jag upptäckte nyss en knepighet angående länken mellan LR4 och PS: I LR kan jag under "Objektivkorrigeringar" mer eller mindre automagiskt trolla bort störande gröna skuggor kring skarpa konturer bortom fokusplanet. Så långt inga problem.

När jag sen väljer "redigera i PS" för att finputsa bilden lite så följer inte den här färgkorrigeringen med - då är de gröna skuggorna tillbaka som det såg ut innan jag justerade i LR. Jag kan inte begripa varför - min PS-version har i och för sig inte samma råkonverterare som LR4 (den snäppet äldre versionen), men det borde väl inte ha nån betydelse?

Jag har tolkat det som att LR genererar en TIFF som den skickar över till PS och i den borde väl alla LR-justeringar vara inbakade? Om jag däremot gör ett lite surt mellansteg och sparar en färdig bildfil på disken som jag sen redigerar vidare i PS så funkar det. Men det tycker jag inte borde vara nödvändigt. Är det nån som känner igen problemet och ev. har en förklaring/lösning?

Är det verkligen RAW filer du redigerar i LR då? För annars kanske den redigerar en vanlig kopia eller själva originalet.

/stefan

Kom även på att om du väljer att redigera en RAW fil som din Photoshop version klarar öppna som tillhör 10 års RAW motor så kommer kommer du att få välja att öppna den ändå i CS eller använda LR4s motor. I sen förstnämnda kommer 2012 år motor inte användas utan det blir 2010 och ingen TIFF fil skapas.
Du ska använda LR4 för att skapa TIFF fil och det frågar den dig säkert om.

/Stefan

Besvarar delvis min egen fråga efter att ha hittat ett par intressanta trådar på Adobes forum:

http://forums.adobe.com/message/4373909

http://forums.adobe.com/message/4830813

I den första tråden har man samma problem som jag och den ser ut att sluta utan egentlig lösning. I den andra tråden löser sig problemet efter uppdatering till den senaste ACR-versionen i PS CS6.

Det är sannolikt så att det är den äldre ACR-versionen i min PS-version (CS5) som inte kan hantera korrigeringsfunktionerna från den senaste versionen av LR/ACR. (Och jag hade antagligen fel när jag trodde att LR skickar över en färdiggenererad bild till PS. Det verkar snarare som att det är ett "recept" som skickas över, och att PS tillämpar det receptet på råfilen.)

Jag ska trixa lite med det ikväll för att se om jag kan göra nån inställning som får LR4 att genera bilden innan den skickas till PS.

Besvarar delvis min egen fråga efter att ha hittat ett par intressanta trådar på Adobes forum:

http://forums.adobe.com/message/4373909

http://forums.adobe.com/message/4830813

I den första tråden har man samma problem som jag och den ser ut att sluta utan egentlig lösning. I den andra tråden löser sig problemet efter uppdatering till den senaste ACR-versionen i PS CS6.

Det är sannolikt så att det är den äldre ACR-versionen i min PS-version (CS5) som inte kan hantera korrigeringsfunktionerna från den senaste versionen av LR/ACR. (Och jag hade antagligen fel när jag trodde att LR skickar över en färdiggenererad bild till PS. Det verkar snarare som att det är ett "recept" som skickas över, och att PS tillämpar det receptet på råfilen.)

Jag ska trixa lite med det ikväll för att se om jag kan göra nån inställning som får LR4 att genera bilden innan den skickas till PS.

Precis som jag beskrev. Men LR frågar ju dig och då ska du välja att rendera genom LR eftersom din photoshop använder en annan äldre motor.
Det stämmer också att LR när den är fullt kompatibelt med Photoshop endast för över "receptet" och photoshop öppnar RAWfilen med inställningarna. På så vis slipper man TIFF övergången och kan välja spara i det filformat man önskar i PS som sedan åter dyker upp i LR.

/Stefan

Precis som jag beskrev. Men LR frågar ju dig och då ska du välja att rendera genom LR eftersom din photoshop använder en annan äldre motor.
Det stämmer också att LR när den är fullt kompatibelt med Photoshop endast för över "receptet" och photoshop öppnar RAWfilen med inställningarna. På så vis slipper man TIFF övergången och kan välja spara i det filformat man önskar i PS som sedan åter dyker upp i LR.

/Stefan

Jo, det har du ju rätt i - det var bara jag som inte fattade hur du menade från början. Nu när jag förstått hur det hänger ihop så ser jag ju att det var det här du skrev. Det borde jag ju såklart ha gett dig cred för, men bättre sent än aldrig - tack för hjälpen!

Nu ska jag bara hitta rätt inställning i LR för att få den där frågan. Jag får den inte som det ser ut nu utan bilden öppnas i PS utan dialog. Det kan vara så att jag valt "fråga mig inte igen" eller liknande i något sammanhang. Jag får som sagt kolla på det ikväll.

Testa om detta löser ditt problem

Gå in under Inställningar och i fliken Allmänt så trycker du på knappen "Återställ alla varningsdialogrutor".
När du sedan väljer att redigera i PS så kommer du att få en varning om att denna version kräver ACR 7.0.
Klicka på Återgivning med LR.
Sedan så skall det fungera.

//Håkan

Det var inte bara att återställa varningsdialoger - jag provade utan att det gjorde skillnad (även om det kanske borde gjort det). Och när jag hade testat några olika varianter så kröp jag till korset och uppdaterade LR till 4.3. I LR 4.3 får jag just den här varningen och kan välja att låta LR generera bilden. Klart!

Lärdom: Jag brukar slarva med att allltid uppdatera till senaste versionen av diverse program. Jag brukar tänka ungefär att "Det är väl inget del på det jag har". I det här fallet var det nog ändå det, och det kan nog finnas anledning att uppdatera även om det ser ut att funka fint.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar