Kanadabalsam
Aktiv medlem
Jag kan väldigt lite om färginställningar i PhotoShop och exprimenterar just nu lite för att försöka lära mig mer. Jag scannade en diabild utan att göra någon som helst korrigering och tog in den i PS. Jag visar bilden på skärmen med Korrekturfärger inställd på Bildskärms-RGB för det har jag märkt att som bilderna visas i photshop då blir precis som de visas i InternetExplorer. Sedan ändrade jag nivåer och nyanser så gott det gick så att jag fick två nya bilder såsom den iskannade bilden blir visad med Windows-RGB resp. Mac-RGB inställt i Korrekturfärger. Jag ville veta vilken bild som blev mest lik orginalet när bilderna visas med Bildskärms-RGB alltså så som bilden blir i Internet Explorer. Det visade sig på min skärm att Mac-RGB var ganska nära orginaldiat. Den stora frågan blir ju om det också är den bilden som blir bäst på andra användares skärmar. Det här verkar var en djungel. Varför kan inte alla skärmar vara standardiserade så det alltid blir samma resultat. Jag tänker som så att om andras bilder ser bra ut på min skärm och jag ställer in mina bilder så dom ser motsvarande bra ut så borde det fungera, men jag är inte längre helt säker efter att ha studerat några olika skärmar på andra ställen. De flesta kadodstråleskärmar har mina och andras bilder sett liknande ut på medans LCD-skärmar gett enorma skillnader. Mina bilder har sett helt urvattnade ut och andras sett jättebra ut. Det vore nu kul att få höra hur bilden jag skannat ser ut på era skärmar.