Annons

Korrekturfärger

Produkter
(logga in för att koppla)

Kanadabalsam

Aktiv medlem
Jag kan väldigt lite om färginställningar i PhotoShop och exprimenterar just nu lite för att försöka lära mig mer. Jag scannade en diabild utan att göra någon som helst korrigering och tog in den i PS. Jag visar bilden på skärmen med Korrekturfärger inställd på Bildskärms-RGB för det har jag märkt att som bilderna visas i photshop då blir precis som de visas i InternetExplorer. Sedan ändrade jag nivåer och nyanser så gott det gick så att jag fick två nya bilder såsom den iskannade bilden blir visad med Windows-RGB resp. Mac-RGB inställt i Korrekturfärger. Jag ville veta vilken bild som blev mest lik orginalet när bilderna visas med Bildskärms-RGB alltså så som bilden blir i Internet Explorer. Det visade sig på min skärm att Mac-RGB var ganska nära orginaldiat. Den stora frågan blir ju om det också är den bilden som blir bäst på andra användares skärmar. Det här verkar var en djungel. Varför kan inte alla skärmar vara standardiserade så det alltid blir samma resultat. Jag tänker som så att om andras bilder ser bra ut på min skärm och jag ställer in mina bilder så dom ser motsvarande bra ut så borde det fungera, men jag är inte längre helt säker efter att ha studerat några olika skärmar på andra ställen. De flesta kadodstråleskärmar har mina och andras bilder sett liknande ut på medans LCD-skärmar gett enorma skillnader. Mina bilder har sett helt urvattnade ut och andras sett jättebra ut. Det vore nu kul att få höra hur bilden jag skannat ser ut på era skärmar.

Bilagor

• olika_rgb.jpg
    olika_rgb.jpg
    19.4 KB · Visningar: 292
Kanadabalsam skrev:
...Varför kan inte alla skärmar vara standardiserade så det alltid blir samma resultat...

Därför att det är upp till varje användare att kalibrera sin skärm.
Enda sättet vore att alla skärmar hade en automatisk kalibrering (vilket kräver någon form av mätning från utsidan av glasskivan) samt att det inte fanns några inställningar för folk att peta på.

Dessutom måste alla sitta i ett neutralfärgat rum med samma belysningsstyrka för att verkligen se samma sak.

På min skärm såg Win-bilden bäst ut. För mig.

Re: Re: Korrekturfärger

mipert skrev:

Dessutom måste alla sitta i ett neutralfärgat rum med samma belysningsstyrka för att verkligen se samma sak.

Samt neutala kläder, och lite neutralsmink gör ju inte saken sämre :)

Det som stör mig mest är att de flesta skärmar är inställda på 9300K "by default" vilket kan göra att bilder skapade på en sådan skärm i ett nedsläckt rum blir fruktansvärt mörka på en skärm som körs på 5000K. Och det är ju inte direkt bilden som man ser i 9300K som är gällande för hur bilden blir utskriven/tryckt.

WinRGB ser bäst ut även för mig, men jag vet ju ingenting om originalet.

Senast ändrad:
Tack för kommentarer. Det här med temperaturen verkar vara det som fått mina bilder att se så urvattnade ut på LCD-skärmarna jag kikat på, verkligen bra att veta. Jag scannade in en ny bild och jämförde igen vilket av Mac_RGB och Win_RGB som stämde bäst med orginalet, nu blev det Win_RGB istället. Jag hade hoppats på att kunna göra det enkelt för mig att bara ändra nivåer och färgnyans på samma sätt till alla bilder för att hamna nära orginalet men det verkar alltså inte fungera. Det finns något i färginställningar i PS som kallas Webbgrafikstandard, det har jag inte undersökt närmare än men kanske det är en lösning för att få bilder att se något så när lika ut på många skärmar?

Angående bildernas utseende så borde som sagt orginalet finnas brevid. Himlen på orginalet går mot ljusare blått mer än mot mörkare. Skulle tro att WinRGB bilden ser lite mustigare och bättre i kontrasterna ut. Fast det vore kul att veta om molnen på MacRGB blir urfrätta och detaljlösa, det blir dom inte på min skärm, en CHUN 14" från 1993.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar