Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Korrekturfärger och korrekturinställningar?

Produkter
(logga in för att koppla)

mikaelleijon.se

Aktiv medlem
Om man förutsätter att skärmkalibrering är okey, hur gör man efter att man konverterat till labbets icc profil, t ex ProPrints i Photoshop?
Visa -> Korrekturfäger och därefter
Visa -> Korrekturinställningar ->"Simulera vitt papper" för att se hur min digitala fil kommer att se ut på papper??

Tacksam för hjälp!
/Mikael

Vad jag undrar är alltså hur man gör en preview med vald profil t ex ProPrints eller FotoLabo i Photoshop! Någon?

Mvh,
/Mikael

Förhandsvisa gör du innan du konverterar till labbets profil.

Då ser du nämligen hur det kommer bli när du väl konverterar.
Om du vill göra justeringar är det bäst att arbeta i en så ”oförstörd” fil som möjligt (okonverterad) och med förhandsvisningen ser du vad som sker med filen.

När det ser bra ut konverterar du.

Pappersvitt skulle jag inte kryssa i.
Jag tror inte deras profiler har inlagt att ta hänsyn till den funktionen (det finns mer och mindre avancerade profiler) och min erfarenhet är att du ser som det blir utan att ta hänsyn till pappersvitt.
Jag använder det bara för dagspressannonser när jag vet att profilen är bra (som den från tidningsutgivarna).

Okey, så då väljer man Visa -> Korrekturinställningar -> Egen (där man väljer labbets profil). Gillar man inte det man ser så avbryter man och jobbar vidare i arbetsfärgrymden och kör samma procedur tills man är nöjd?

/Mikael

Nej. du avbryter inte utan vitsen är att förhandsvisningen visar hur bilden kommer bli om du skickar den till labbet.

Så behåll förhandsvisninge aktiv och gör de justeringar i arbetsfärgrymden tills bilden ser så bra ut som möjligt.

Kanske tycker du att ”ajdå, det röda ser lite trist ut” hur du än gör.
Då är det så det kommer bli på det labbets papper, det är det som förhandsvisningen visar, hur färger och kontrast kommer bli när du konverterar.

Med förhandsvisningen aktiv jobbar du fortfarande i arbetsfärgrymden, det enda som ändras är visningen på skärmen.

Hej! Vi ser att du kör med AdBlock. Vi förstår att man kan ogilla annonser men det är en viktig inkomstkälla för att driva denna sajt och täcka de kostnader vi har. Om du inte vill slå av Adblock för just Fotosidan så stöd oss gärna genom att till exempel köpa ett Plus-medlemskap.
ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto