Annons

Korrekt uppskärpning i LR5 ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jacobssons

Aktiv medlem
Hej! Tänkte höra hur ni väljer att skärpa upp era bilder i Lightroom? Märker att man med m43-formatet som jag kör, måste skärpa rätt rejält för att få "sting" i bilden. Alternativet är ju att jag skärper lite till måttligt och sedan under exporten använder någon av skärpemetoderna som finns där.

Det sistnämnda har jag kört med fram tills nu, tills jag testade en ny LR-profil för Olympus och märkte att man i denna hade valt att dra på en rätt rejäl skärpa (på raw-bilderna alltså). När jag då exporterar utan att lägga på skärpan i exporten så ser faktiskt bilderna bättre ut: Skarpa men utan de där taggiga kanterna som man annars får.

Hur ska man köra egentligen, eller är det så att smaken är som baken vilken metod man använder, eller finns det en riktlinje? =)

Tyvärr finns ingen standardlösning, det lite som "hur mycket färgmättnad ska man dra på"... Porträtt skärps normalt annorlunda än lanskap. Standard för mig däremot är standard vid exporten, oavsett om det gäller skärm eller utskrift. Men jag är lyhörd för andra tips.

Frågan

Frågan var väl lite om huruvida man skulle lägga på skärpa på exporten eller bara behandla rawbilden först och sedan exportera utan att lägga på mer skärpa? Använder inte Lightroom själv men en kollega frågade mig hur man skulle skärpa bilderna. Kunde inte svara hur man gör i lightroom så ett klargörande här om vad som är bäst (om man nu kan göra på 2 sätt) är jag också intresserad av.

Jag skärper vid bearbetningen men inte vid exporten. Annars är det ju svårt att se den sammantagna effekten av alla åtgärder.

Dessutom kan man ju använda selektiv kontrastskärpning för att få bättre definition i bilden utan skärpningsartefakter.

Jag använder båda metoderna.

Först skärper jag individuellt under "Sharpening". Ökar oftast någon på skärpan från default. Gillar att använda "masking" för att undvika att skärpa saker som inte skall skärpas.

Mina exporterade bilder skall oftast upp på en hemsida eller skickas i mail så jag använder även skärpningen vid export, "sharpen for screen = standard". Tidigare använde jag "high" men tycker nog att standard funkar bra.

Om jag har förstått rätt så är en stor fördel med att skärpa även vid export att skärpan anpassas efter vald bildstorlek.

Mina behov är amatörens - skulle jag ha jobba med detta skulle jag nog använda något annat verktyg än LRs inbyggda verktyg för att få det där extra. För amatören tror jag verktygen i LR räcker gott. De är enkla att hantera och risken att man överdriver är inte så stor.

Man brukar ofta prata om skärpning i tre steg:

1. Grundskärpning av hela bilden. görs under skärpningsfliken, med mängd, radie, maskning o.s.v. Detta dels för att motverka den lilla oskärpa som kamerans AA-filter ger, samt just för att få en generell uppskärpning av hela bilden.

2. "Kreativ" skärpning, som man gör med skärpepenseln. Med den kan man "måla" skärpa (eller oskärpa) där man vill ha det, t.ex. kanske man vill skärpa ögonen lite extra i ett porträtt.

3. Exportskärpning, görs i samband med export, och hur mycket man skärper beror på hur stor bilden ska exporteras samt till vilket media.

För mitt behov som "engagerad hobbyfotograf" har jag aldrig upplevt att LR skulle vara dåligt på att skärpa. Det är möjligt att det finns plugins eller externa skärpningsprogram som är bättre, men då blir det för krångligt tycker jag. "Tillräckligt bra" duger oftast väldigt bra, åtminstone för mig.

Effekten av skärpning varierar lite för olika kameror, tycker jag.

Råfiler från vissa kameror tål mycket skärpning medan andra lätt blir gryniga.

Hursomhelst vill jag redigera för ett gott helhetsintryck och använder därför mindre och mindre skärpning.

När en bild blir uppskattad eller t.o.m. berömd beror det aldrig på att folk har pixel-peepat den och blivit imponerade av detaljskärpan.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto