Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Korrekt text?

Produkter
(logga in för att koppla)

Lazze2

Aktiv medlem
Hur skall man, på ett korrekt skríva, för att få sitt maretial -bilder och i förekommande fall även texter - skyddade mot kopiering och nedladdning och "stöld" utan mitt medgivande?
Förr brukade man ju läsa något liknande: "Skyddat jämlikt lagen om upphovsrätt...""

Gäller i mitt fall bilder texter som jag laddat upp på hemsida...

Tack på förhand
Lars

Det finns inga formkrav för att få upphovsrättsskydd. Skyddet uppstår när man skapat verket.

Vad menar du med skydd mot nedladdning? Lägger du ut material på internet får du tåla att människor laddar ner det och kanske till och med kopierar till nära vänner.

Tack för svaret! Jag var kanske lite otydlig, men menar att jag inte vill hitta mina bilder på andra ställen i sammanhang som jag inte godkännt...
//Lars

Rent lagligt spelar det ingen roll, du har skyddet i vilket fall som helst. Men de som med berått mod vill sno bilder gör nog det oavsett om det finns en text eller inte som talar om att det inte är lagligt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar