Annons

Korrekt exponering vid studio fotografering

Produkter
(logga in för att koppla)

stonevalley

Aktiv medlem
Köpte en Sekonik Flashmate L-308S här om dagen. Jag brukar ställa slutaren på 1/125 så att ljusmätaren väljer bländartalet och dt är i stort sett det enda jag vet. Har dock lite frågor, är det så att slutartiden inte spelar någon roll och vad ska man tänka på när man använder en ljusmätare, finns det några speciella grundregler. Jag använder 3 elinchrome blixtar.

Finns det någon guide som beskriver hur man skall gå tillväga för att få korrekt exponering när man använder sig av flera blixtar?

Tack på förhand!
 
Slutartiden spelar inte så stor roll. Mät bara, oavsett antal blixtar. Det enda du kan ändra på är bländare, blixtarnas effekt och/eller ISO.

Dock undrar jag vad deu ska med din seikonic när du har en D200. Mycket bättre ljusmätare än så behöver du inte. Lär dig tolka histogrammet.
 
PerFogelberg skrev:
Klart man måste ha en ljusmätare.

Jesper: Hur ofta fotar du mot vit bakgrund i studio?

Det händer... Men å andra sidan så brukar jag inte ha så avancerad och spännande ljussättning. Kunderna gillar inte spännande ;)
 
om du nu mäter, tänk i exponeringssteg

börja med dina tre blixtar, en på bakgrunden, en till vänster o en till höger om dig (din kamera)

Mät nu en blixt i taget, dvs alla utom en skall vara av, tiden=1/125

Mät o ställ bländare 16 på det högra ljuset sett från kameran, enbart högra ljsuet på, stå där modellen skall stå, rikta blixtmätaren mot den tänkta kamerapostionen o ha den vita parabolem för ljusmätarhålet, du mäter infallande ljus ju

Slå nu av denna blix, slå på den vänstra, mät nu f=8 på den, dvs två steg mörkare, då får du som jesper säger lite spännade skugga

Slå nu av denna o slå på bakgrunden, vit kanske, o mät f= 16 på den också.

Då får du kontrollead skugga i ansiktet, bakgrunden får sin rätta (köpta) färg

Du styr o kontrollerar alltså skuggorna på så sätt
 
Varför hålla på och stänga av och på blixtarna? Jag förstår inte riktigt varför. Alla blixtarna samverkar ju med varandra. Speciellt gäller detta när man mäter bakgrundsljuset. Stänger man av två blixtar får man ett för lågt värde.
 
prova får du se, men vissa uppsättningar så känns det som om det ger enklare att mäta då vinkeln min mätare har är större än den som kameran sen fångar (kör 70-200 på en 1D mk2 (1,3 crop). Jag står ju vid modellen o pekar antingen på kameraposistionen eller rakt in i blixten beroende på.

Har sett, framförallt om jag har vit bakgrund o blond modell det e lurigt kring håret, har modellen dessutom ljusa kläder så e det spännande. Då bör man ha svarta spalter på sidan om modellen just utanför bilden, tex svart papp som ger en kontur också.

Men vid svart elelr grå bakgrund kör jag lite som jesper skriver, slå på skiten, dra ner den ena o se på histogrammet om det e kvar på skalan eller ej.

Roine
 
studiofoto

Blås på utan softboxar och paraplyer. Blixt från höger och vänster, fotobord. 1/2 styrka 250W/s. Underifrån softbox, 1/4 styrka 500W/s.
 

Bilagor

  • fotosidan.jpg
    fotosidan.jpg
    83.9 KB · Visningar: 410
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.