Annons

Korning S/V film inscannad -hjälp!

Produkter
(logga in för att koppla)

i99domgr

Medlem
Hoppas någon kan hjälpa mig...:(
Hittade några riktigt fina s/v negativ som jag scannat in via både filmscanner och flatbädd för att uppnå bästa resultat. Filmen är tydligt överexponerad vilket gör att det finns mycket korn som förstör detaljer i ansiktet. (filmen kan ha varit dåligt sköljd också och kornen har förstärkts med tiden efter framkallning) (Kodak Tri-X)
Hursom helst så är det destruktivt för ansiktet och så vidare...brukar vara händig i CS men nu vet jag inte hur jag kan lösa detta om det ens går...???

Någon som har något förslag? Har provat inscanningar med olika inställningar men problemet är ju att antingen så tar man bort viktiga ansiktskonturer eller så tar man med alla korn...
Vore intressant att se om ngn kan visa ngn blandnings-teknik eller dyl som kan manipulera bort merparten av kornen utan att ta bort hela ansiktet eller göra det helvitt! :)
Tacksam för svar - mvh - D
 

Bilagor

  • losangeles-scanepson054-crop-.jpg
    losangeles-scanepson054-crop-.jpg
    84.7 KB · Visningar: 328
Det är antagligen inte så mycket korn som brus. du behöver skanna den på en så bra skanner som möjligt.

Stefan
 
Tack Stefan!

Men jag blir lite osäker på vad du menar med brus istället för korn?
När jag studerar negativet i en lup så ser jag att den är väldigt mörk och kornig så jag antog att det var det som gjorde att den ger dessa bilder som ser mörka och överexponerade ut...
Jag har testat bilden på 3 olika scanners som alla är ganska bra men inte IMACON klass helt klart.
Canon FSU4000, Minoltra DualProIII och nu senast en billigare EPSON2580 men jag kommer inte ifrån kornen som tar över för mycket av ansiktet (när det för övrigt ser bra ut enligt mig)
Så var kommer bruset ifrån? är det det som en kornig film ger eller missar jag något här?

Bästa resultat jag uppnåt hittills är att köra multilayers med Dust&Speckle, Gaussian blur, Find edges och sedan måla bort huvudlagret med mera disusa varianter av ansiktet men fortfarande ser man tyvärr ingreppet ganska snart...

Hoppas ngn haft samma problem tidigare med så kraftiga "korn-brus". Detta kanske inte går att rädda helt enkelt.
Bifogar hela bilden för syns skull. Den tål ju att vara kornig i övrigt vilket bidrar med effekt men det finns gränser för ansiktet tycker jag..:)

Tacksam för inlägg och funderingar.
mvh - D
 

Bilagor

  • la-scanepson054-mod-klar-sayuri400.jpg
    la-scanepson054-mod-klar-sayuri400.jpg
    78 KB · Visningar: 278
Jag vet inte om svaret hjälper dig så mycket. Men det var efter att jag skannade mitt första färgneg i min sprillans nya Minolta DualScan IV som jag märkte att kompisens annars så enfärgade tröja var alldeles spräcklig. Brus som tillkommit i skanningen. Jag började söka på brusreducering och efter att ha testat demoversionen av Noise Ninja registrerade jag mig samma kväll.

Jag brusreducerar inte på alla mina bilder, men att det blir brus när jag skannar inser jag och idag är brusreducering ett av de verktyg jag inte släpper ifrån mig. Ett annat sätt att minska bruset lite är att göra flerpasskanningar om skannern och programvaran tillåter det.
 
Det går nog att få bort. Man kan göra smått fantastiska retuscheringar i photoshop...

Men först är det helt klart bäst att försöka få bilden så bra det bara går direkt från scannern. Men är det ändå problem så är det nog retuschering som gäller. Tror inte (är doch inte säker), att man kan få bort kornen med enbart filter och dylikt. Kanske kan det gå om man kollar lite på hur de olika färgkanalerna ser ut och använder channelmixer.

annars är det nog slutligen retuschering med Klon, lagningspenseln och lagaverktyget som man får jobba med.

En bra bok att rekomendera är "Photoshop Cs restaurering och retuschering", där visas massa tekniker och dom gör dom mest otroliga räddningarna av vissa ruskigt förstörda bilder.

M.V.H. Johan Runesson
 
En metod är ju att helt enkelt kopiera bilden i mörkrummet. Kopiera med lite hårdare filter/gradation och softa bilden med nylonstrumpa under optiken under belysningstiden. Då försvinner kornet i princip helt men du får en softad effekt som kan vara tilltalande? Kan kanske passa bilden? Sedan kan du scanna bilden i en vanlig flatbädd om du vill bearbeta den digitalt. Kanske inte det du vill åstadkomma men ett förslag ändå om kornet stör mycket? Bilden verkar ju ganska intressant och otroligt vacker så den kan vara värd att lägga ned lite arbete på.
 
Hur har du scannat den?

Först och främst, scanna den inte som negativ. Scanna den som dia och vänd den i datorn. Det gör susen för kornet!

Sen skall du slå av all form av skärpning i scanningen, det förstärker kornigheten vid scanning.

Sen blir jag lite osäker på vad du menar med överexponerad och mörk? Är den mörk, eller är deb överexponerad? Det är kanske snarare överframkallad du menar? Är filmen framkallad för länge förstärks kornigheten.
 
i99domgr skrev:
Tack Stefan!

Men jag blir lite osäker på vad du menar med brus istället för korn?

När du skannar ett tätt negativ blir det ofta mycket skannerbrus, som ser ut som om det vore korn. En lösning på de skannrar som du använt är att skanna med multipass, alltså låta skannern läsa in flera gånger. Genom att den sedan tar ett snittvärde från dessa inläsningar kommer bruset att sjunka kraftigt.

Ett annat tips som nämns i denna tråd är att skanna bilden som dia, vilket jag också rekommenderar. Sedan kan man titta på vilken av de tre färgkanalerna som är renast och använda den när man konverterar bilden till sv-v.

Stefan
 
ANNONS