Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Korkade manualer och menysystem på Canon G9

Produkter
(logga in för att koppla)

Mankan G

Aktiv medlem
Hej.

Tänkte lägga in lite fler vedträn i brasan (kriget mellan de olika märkena) för att göra den än större :)

Alla märken har givetvis sina egenheter men denna G9:a är den första kamera som jag inte fått att fungera på det sätt som jag vill utan att läsa manualen. Inte ens då faktiskt för att manualen är nog det sämsta jag någonsin stött på.

Till saken hör att jag har använt och ägt ett stort antal olika kameror genom tiderna. D2X, D100, D70, D300, en mängd kompakter från i stort sätt alla tillverkare (utom Canon) och aldrig någonsin har jag stött på en manual och ett menysystem som är så pass korkat uppbygt för en som inte har någon historia i märket.

Några exempel på korkade lösningar:

Hur i hela friden kan en nutida konstruktör använda ett negativt menysystem? För att stänga av en funktion så skall jag aktivera den - För att stänga av ljudet så skall jag sätta på "ljud av" !!! Det kan inte bli mer bakvänt. Vad är det för fel på "Ljud" på eller av istället för "ljud av" på eller av....

Varje gång jag lämnar menysystemet och återaktivera det så måste jag scrolla tillbaks igen. Hamnar alltså alltid i rooten av menysystemet igen. Skitkorkat!!! Mycket bättre om kameran minns var jag var senast för oftast är det samma funktion jag vill ändra igen.

Massor av funktioner som inte går att tyda utan manual eller erfarenhet från märket. "MF-punkt zoom" eller "Säker M. fokus" ? Vad i hela friden är det? Huh vad jag saknar Nikons smarta lösning med frågetecknet. Tryck på knappen och du får upp en förklaring på skärmen av funktionens betydelse.

När D300/D3 lanserades var det många som ondgjorde sig över manualerna (och kamerornas för? avancerade funktioner). Omfattande och komplicerade var orden. Manualen till min D300 är på drygt 400 sidor och dessutom i pappersform! där ALLT förklaras. Manualen till min G9 är på 274 sidor i PDF format!!!! Att manualen är så pass omfattande och ändå så pass korkat skriven är otroligt.....

När jag ändå är inne på klagomålsavdelningen så skulle jag önska att rattarna för programval och iso hade spärrar. ´Som oftast har jag ruckat dem ur läge som det är nu.

Utöver detta så är det en fantastisk kamera. Vilken bildkvalitet och känsla!!!!
 
Mankan G skrev:
Hej.
När jag ändå är inne på klagomålsavdelningen så skulle jag önska att rattarna för programval och iso hade spärrar. ´Som oftast har jag ruckat dem ur läge som det är nu.

Nu har jag visserligen G7:an, men den är i detta avseende himmelriket jämfört med min EOS 350D. Där är programvalsratten som Lokets lyckohjul och givetvis helt utan spärr. Vet inte hur många gånger ratten på 350D ruckats från P till grön ruta och istället för bild far den inbyggda blixten upp med en smäll så stark att allt levande inom hundra meters radie flyr i panik.
 
Hej

jag kan bara instämma, efter att ha nikon så verkar canon G9 menysystem väldigt omständigt och svårhanterligt.

jag hade en ixus innan, och trevade efter en G7:a
tvekade inte när G9.An kom men efter att ha börjat använda den så insåg jag mera och mera vilket svårhanteringa inställningar det var.

det hade också varit bra med en "pappersmanual" till canon
annars en bra kamera

Vänligen
Harry
 
Jag har visserligen bara erfarenhet av Canon systemkameror, men måste ändå hålla med om att menysystem inte verkar vara Canons starka sida.
Förstår t ex varför de envisas med ordvalet "enable/disable" istället för "on/off".

Förkortningen C.Fn är förresten också sådär lagom kryptisk första gången man kikar runt bland menyerna.
 
Det finns massor av exempel på feltänk från konstruktörernas sida. Även hos andra tillverkare. Nikons menysystem är för mig som van användare mycket enkelt men inte så pass bra att det inte går att förbättra - istället för att bara ha 4-5 flikar och långa listor under varje flik så borde flikarna göras fler. Men min D300 kommer i alla fall ihåg var jag var senast. Tack för det!

Förmodligen lär man sig avarterna oavsett märke men varför har inte Canon ett direktkomando till formatering av kortet. I dag måste man scrolla igenom menyerna :-(

Nikons i och för sig smarta programerbara knappar. Tre till antalet (men med två funktioner vardera och således sex snabbkomandon!) och du kan i stort programmera alla tre till samma funktioner. Men varför går vissa kombinationer inte att använda tillsammans? Skitkorkat!!

Jag kan inte förstå varför iso har en direktknapp på min D300 där isot går att justera men inte att slå på eller av autoisofunktionen. Justerar aldrig isovärdet tack vare Nikons överlägsna autoisofunktion. Om den nu måste finnas så vore det mumma om Nikon la dit möjligheten att stänga av autoiso samt att ställa in isoläget.
 
Har aldrig använt några kameror öht. förut innan jag köpte min G9. Jag har därför aldrig vant mig vid något annat märke men jag förstod kameran till fullo så fort jag packat upp den. Det enda som jag ser som lite bakvänt är det där med ljudet. Ljud av - på/av.

Sen skulle jag aldrig vilja se en 'rememberthing' i menyn. Tycker det låter krångligt om man nästa gång ska till en annan funktion, då är det lättare enligt mig att hamna på samma ställe o sedan gå vidare. Det är trots allt inte så mycket man bör pilla med.

Jag är stennöjd med menyn, dock så är den svenska översättningen i menysystemet lite knepig.
 
Ja då har vi helt olika referensramar när det gäller menysystemet. För mig så ställer jag in de flesta funktionerna en gång för alla vid uppackningen av kameran medan andra funktioner använder jag mycket ofta och då är det mycket smartare om kameran minns den senaste funktionen. Tex så kan jag temporärt slå på en funktion för en bild och när jag sedan vill slå av den igen efter tagningen så måste jag leta mig fram igen genom hela menyn....skitkorkat.....
 
Du har säkerligen en poäng. Jag är mer photoshopnörden av mig och ägnar mer tid i photoshop än i kameran!



Jag har lite frågor angående menyn i G9 som jag hoppas någon kan förklara för mig.

1. När man i fotoläget trycker [Func set] och går ner två steg så finns det tre alternativ varav:
- VARIATION Av
- AEB (Display)
- Fokusering VAR (Display)

Vad är detta och vad är skillnaden mellan de olika lägena?

2. Trycker du ner dig ytterligare två steg så finns det också tre steg, skulle gissa helt vilt på att det är nått som har med fokusen att göra eller?
- Evaluerande
- Centrumvägd
- Spot

3. I menyn så finns det något som heter Säkerhetförskj... Vad är detta? Samt så förstår jag inte vad som menas med "Konverter" i Menyn.


Detta är de enda tre punkterna jag inte förstår. Skulle jag få svar på detta så ska jag fota som en galning ;)
 
2. Mäter motivets ljusstyrka för att avgöra exponeringen.


Spot: Mäter endast aktivt fokusområde. Väljs för att mäta exponeringen på ett litet område av bilden, t.ex när du fotar motiv i motljus eller mycket kontrasterande motiv.

Centrumvägd: Störst vikt tilldelas bildens mitt. Väljs när motivet fyller bildens mitt.

Det betyder det på min D40, fick jag fram med ett klick på hjälpknappen.. ;)
 
Senast ändrad:
För rättvisans skull så skall jag även berömma det som är bra: Bildkvaliteten är kanon på låga till medelhöga iso, min gamla trasiga Fuji F30 var dock överlägsen på de högre. Känslan är även den jättebra men det jag nog saknar mest på mina Nikon som denna G9:a har är C-lägena. C1 - C2 går att programera enligt önskemål. Nikon har en variant på dessa som egentligen är mer mångsidig men Canons variant är mycket smidigare då de styrs via programratten och inte via menyerna som hos mina Nikons......Jag har satt C1 till 8Mp, jpg och fullauto medan C2 är Raw och tidsautomatik.... Jättesmidigt. 8Mp enbart beroende på att jag inte ser någon större skillnad mellan 8Mp och 12Mp i dessa jpgfiler. Upplösningen ökar så ytterst lite så att det enbart är bortkastat lagringsutrymme........
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.