Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

kopplings-problem

Produkter
(logga in för att koppla)

RE1NE V1NDEBR0

Avslutat medlemskap
köpte en billig radiotrigger till blixt på ebay...
levererades med 3.5mm kontakt och uttag för PC-kabel...

nu ville jag inte använda PC-uttaget utan vill skarva en PC-hane till 3,5mm kontakten...
gjorde så att jag tog en 3,5mm hona och kopplade den till en PC-hane (skala sladden och vira ihop)... det är alltså FM-reciever -> 3,5mm kontakt -> 3,5mm kontakt hona -> PC-kontakt via hemmagjord skarv
borde funkar skitfint men det gör det inte...
kopplar man receivern till blixten via PC-uttaget funkar det bra...

frågan är alltså: 3,5mm honan är av den typen som har tre kontakter medans 3,5mm hanen från receievrn bara har två kontakter... är det det som spökar? vad gör den tredje kontakten på vissa 3,5mm kontakter?

ps
vad köper man PC-kabel med PC-kontakt hane i båda ändar?
ds

3,5mm kontakterna du har är säkert
phono (ljud) kontakter, sådana finns i både stereo och mono utförande,
skaffa en mono hona eller koppla bara till det ena av
kopplingsblecken, alltså jord och det ena av blecken.

Jag har en radio-motagardel som ger 6,3mm phono (hane) ut.
Den stoppar man normalt in i en studioblixt. Men jag har
alltså lött ihop en 6,3mm honkontakt med en PC -honkontakt.
Det blir bäst för mig, mina kamerablixtar som jag använder med
denna har PC-hankontakt.

Jorden i phonopluggen ska till jorden (den yttre) kontaktdelen på PC-honan. Det kan vara kinkigt med rätt polaritet!

Jag är ganska säker på att det bleck du ska använda
om du har en stereo-phono-hona är den som kopplar mot den delen längst fram på phono-hanen.

lycka till!

Lite OT, men men

Lite off topic, men om du tycker triggern funkar lite si så där så kika in på http://the-art-of-light.blogspot.com/2008/07/new-pt-04-antenna-mod.html så kan du modda till den för att få både längre räckvidd och större säkerhet.

Vill bara påpeka att jag själv inte testat det som visas på sidan, men kommer nog med stor säkerhet göra det när jag väl får hem mina triggers (skeppades förra veckan och bör komma i veckan =D ).

Ha de!

ps. antar att det är PT-04 som du köpt... ds

Koppla ihop de 2 stiften i kontakten med fler poler, stereokontakt alltså och dra jorden separat så kommer det funka prima sen...

Du får inte löda ihop båda blecken!

Tänk en stereo-hane, längst bak finns jorden, sen i mitten en kanal och längs fram i toppen den andra kanalen.

En stereo hona har 3 kontaktbleck som kopplar sig mot
dessa tre (en och en)

De monohanar jag stött på har bara en extra lång jord
och en toppkontakt.

Men sätter du en monohane i stereohonan så
kopplar sig både hon-jorden och hon-mellankontakten mot
mono-hanens jord.
Om du löder ihop de två kanalerna i stereohonan så
har du plötsligt kortslutning i kontakten

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar