Annons

Koppling bilder tappad i Lightroom

Produkter
(logga in för att koppla)

Joakim.e

Aktiv medlem
Har fört samman olika hårddiskar till en större WD My book 4Tb extern disk kopplad till min Macbook. Ett antal bilder kan inte sökvägen hittas på (bilderna tyvärr flyttade utanför LR). Det berömda utropstecknet kommer. Söker efter bilderna, trycker på markera men får nedanstående felkälla. Att de redan är kopplade. Sökvägen i LR pekar på rätt bild. Hur hittar LR den?
PS! Kollat att öppna NEF-filen med Capture NX2, den finns på rätt plats och är oskadd. Hur får jag LR att begripa rätt?

Bilagor

• Skärmavbild 2015-02-26 kl. 19.30.29.jpg
    Skärmavbild 2015-02-26 kl. 19.30.29.jpg
    36.8 KB · Visningar: 95
En kompis råkade ut för liknande med sin Mac, samma meddelande. Jag provade olika tänkbara lösningar, men vi kom ingenstans. Till slut importerade vi problemmapparna en gång till, efter att ha bockat ur "Importera inte misstänkta dubletter". Det löste problemet.

Tänk bara på att om man om-importerar en bild så tappar man alla justeringar, inställningar, nyckelord m.m. Även om bilden visuellt är "samma" som den gamla så är det en helt annan bild ur LR's synvinkel. Att om-importera är i princip aldrig rätt lösning på ett problem.

Tänk bara på att om man om-importerar en bild så tappar man alla justeringar, inställningar, nyckelord m.m. Även om bilden visuellt är "samma" som den gamla så är det en helt annan bild ur LR's synvinkel. Att om-importera är i princip aldrig rätt lösning på ett problem.

Bra påpekande. Hann tur nog inte pröva det. Problemet löste sig ändå verkar det som. I stora mappar så har man klickat på utropstecknet på en mapp och råkar klicka på en till i samma mapp så kommer detta felmeddelande upp. Sitter man och jobbar med en större mängd bilder öppna och inte plockat upp dessa mapp för mapp så kan man lätt råka klicka på två i samma. Och av någon anledning kunde det ta tiotals minuter för LR att hitta alla bilder i mappen trots utpekad sökväg (bilder på extern USB3-disk laddas annars snabbt).

Tappade bort den biten i går kväll. Vi löste det på så sätt att vi ändrade kataloginställningarna i LR så att xmp-filer skapades, och fick då med allt. Det må vara märkligt att det funkade, men det gjorde det...

Jag håller med om att det INTE är den optimala lösningen, men när tillgänglig tid krymper och kreativiteten likadant, kan det vara en lösning. ;-)

I stora mappar så har man klickat på utropstecknet på en mapp och råkar klicka på en till i samma mapp så kommer detta felmeddelande upp. Sitter man och jobbar med en större mängd bilder öppna och inte plockat upp dessa mapp för mapp så kan man lätt råka klicka på två i samma. Och av någon anledning kunde det ta tiotals minuter för LR att hitta alla bilder i mappen trots utpekad sökväg (bilder på extern USB3-disk laddas annars snabbt).

Tack för det! Det förklarar varför vi inte hittade lösningen där vi satt med begränsad tid att hitta rätt i irrgångarna. Jag stoppar in detta i hjärnförrådet och hoppas att det inte rostat fast nästa gång det behövs! ;-)

Tappade bort den biten i går kväll. Vi löste det på så sätt att vi ändrade kataloginställningarna i LR så att xmp-filer skapades, och fick då med allt. Det må vara märkligt att det funkade, men det gjorde det...

Jag håller med om att det INTE är den optimala lösningen, men när tillgänglig tid krymper och kreativiteten likadant, kan det vara en lösning. ;-)

Ni kanske fick med "allt" för er del, men allt sparas inte i XMP. Nu minns jag inte på rak arm, men t.ex. så sparas inte medlemskap i samlingar har jag för mig. Finns säkert annat också.

Ni kanske fick med "allt" för er del, men allt sparas inte i XMP. Nu minns jag inte på rak arm, men t.ex. så sparas inte medlemskap i samlingar har jag för mig. Finns säkert annat också.

I det fallet räckte det, bildredigeringen och nyckelorden var det viktiga. Som du säger kommer inte samlingar med, och inte förinställningar i webb-delen, inte "vattenstämplar", säkert annat som försvinner också, förinställningar i Print till exempel. Jag vill helst inte göra något sådant i mitt eget LR... ;-)

Men som nödlösning med kalkylerad risk kan det duga, i värsta fall. Har man backup på LR-katalogen går det ju att få med förinställningar också, med litet pill.

Men visst, om tid finns och det går att lösa på annat sätt, är det definitivt att föredra.

Ett tillägg bara; för att undvika problemet är ett genomtänkt mappsystem bra att ha. Bekymmer uppstår ju i regel när bilder och mappar flyttas runt, i värsta fall mappar in i andra mappar. Enklast möjliga system är att rekommendera.

För mig gäller: huvudmapp Bilder, under den Årtal, under den importmapparna Månad-datum. Därefter (riklig) nyckelordsmärkning.

Det har funkat fint länge nu, inga problem vid datorbyte eller (Gud förbjude...) påtvingade ominstallationer. Och aldrig problem att hitta en speciell bild.

Ett tillägg bara; för att undvika problemet är ett genomtänkt mappsystem bra att ha. Bekymmer uppstår ju i regel när bilder och mappar flyttas runt, i värsta fall mappar in i andra mappar. Enklast möjliga system är att rekommendera.

För mig gäller: huvudmapp Bilder, under den Årtal, under den importmapparna Månad-datum. Därefter (riklig) nyckelordsmärkning.

Det har funkat fint länge nu, inga problem vid datorbyte eller (Gud förbjude...) påtvingade ominstallationer. Och aldrig problem att hitta en speciell bild.

Håller med, och det är exakt så jag gör också.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar