Annons

Koppla Nikon till PC

Produkter
(logga in för att koppla)

Mjolle

Avslutat medlemskap
Tjenare!

I jobbet har jag Canon och kör med EOS Utility. Får via ett externt program upp bilderna direkt på datorn.

Om jag vill göra likadant med Nikon, hur går jag bäst tillväga?

Lång USB-kabel, check.
Nikon D300, check.
Dator, check.
Mjukvara, hjälp! Vad behöver jag? Vart skaffar jag det?
 
På Nikons hemsida kan du ladda ner ViewNX vilket är en trevlig viewer.

Tillsammans med Nikon Transfer så fixar det vad du efterfrågar.

Pgmvarorna är kostnadsfria btw.

Du hittar dessa under support på deras hemsida.

// Johan Maxe
 
Tjenare!

I jobbet har jag Canon och kör med EOS Utility. Får via ett externt program upp bilderna direkt på datorn.

Om jag vill göra likadant med Nikon, hur går jag bäst tillväga?

Lång USB-kabel, check.
Nikon D300, check.
Dator, check.
Mjukvara, hjälp! Vad behöver jag? Vart skaffar jag det?

Det finns litet fri programvara om man söker men tror inte att de har så många funktioner. Nikons egna, Camera Control Pro, kostar tyvärr. Finns att ladda ner här.

http://nikoneurope-se.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/23755/related/1/c/649/r_id/127734

/FW
 
Jag tackar ödmjukast! Snabba och bra svar. :)

Vi svarade inte på riktigt samma sak. Nikon Transfer är ett överföringsprogram från kamera till dator. ViewNX är en enklare RAWkonverterare där du direkt kan se RAW-bilder på datorn eller på ett minneskort. Nikon Transfer och ViewNX är gratis.

Camera Control Pro är ett fjärrstyrningsprogram för kameran. Du kan se sökarbilden direkt i kameran, ta bild och styra kamerainställningarna i datorn. Bilderna kan också sparas direkt i datorn. Kameran kopplas till datorn med USB-sladd.

Det handlar alltså om olika program, vet inte riktigt vad du är ute efter men utgick ifrån att det var fjärrstyrning.

/FW
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.