ANNONS
Annons

Koppla ihop 550EX med Hasselblad?

Produkter
(logga in för att koppla)

JohanF

Aktiv medlem
Hej,

jag har fått den äran att låna en Hasselblad 500C med ett 80 mm objektiv (vet inte riktigt vad det är för modell på objektivet men det är silverfärgat). Har precis laddat med en rulle Kodak T400CN och ämnar fota en provrulle tillsammans med en gammal antik Gossen-ljusmätare för att se om den överhuvudtaget tar några bilder :)

Om detta nu går vägen är min önskan att kunna koppla ihop min Canon-blixt, en Speedlite 550EX, med Hasselbladaren. Går detta? Jag kommer isåfall att köra manuellt läge på blixten eftersom jag kan använda min 10D för att verifiera ljusstyrka osv.. Vad behövs för en kabel och var kopplar jag den?

TIA.

Du behöver en vanlig standard synkkabel som du ansluter i kontakten på objektivet. Eftersom din blixt antagligen inte har någon sådan synkkabel behövs en lös blixtsko med synkkabel. Kostar runt en hundring.
Använd inte synkkontakten på baldarens hus om den har en sådan.(Min från 72 har en sådan.) Kontakten på huset är inte synkad med slutaren upptäckte jag efter ha använt den. ;D

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar