Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Koppla D300 direkt till datorn under plåtning

Produkter
(logga in för att koppla)

PhotoGirl

Avslutat medlemskap
Jag hoppas ju att någon nattuggla är uppe och kan ge mig något svar. Det hade underlättat för mig om jag kunde koppla D300 direkt till datorn så när jag tagit min bild dyker den direkt upp på datorskärmen. Jag har provat med USB kabel och M/P inställning på kameran. Men bilderna mellanlagras ändå på kameran och jag måste överföra dem.

Hur ska jag göra för att få in dem och kunna granska med en gång om det blev en bra bild eller inte! Någon som kan hjälpa mig.

Tack!
Lisa
 
Nattuggla Lasse här...
Du måste nog ha programmet Camera Control Pro II installerat på Din dator för att få bilderna direkt i datorn / på bildskärmen!
//Lasse
 
Nattuggla Lasse här...
Du måste nog ha programmet Camera Control Pro II installerat på Din dator för att få bilderna direkt i datorn / på bildskärmen!
//Lasse

Jag har laddat ner en testversion av programmet, men får inte det att funka. Jag kan välja mellan AF shoot eller shoot, och då styr man fotograferingen från datorn? Eller är där någon annan inställning på kameran som jag måste ställa in innan jag börjar plåta?

Jag vill plåta och i ett fönster på datorn se bild efter bild trilla in. :))))

Tack för era snabba svar!!
 
Styra Nikon DSLR

Hej!
Jag testade DCamCapture (gratisprgr) för ett tag sedan - det funkade med minD200!
Googla på namnet så hittar du nog!

/prylnissen
 

Tack!!! Lagom tills jag fick Nikon Camera Control 2 Pro att fungera. Då visas bilderna i ViewNX. Testade även direktfångst i Lightroom 3 och den var klockren. Bilden visas stort och snabbt och snyggt och man kan snabbt bedömma exponeringen.

Tusen tack! LIghtroom 3 blir det imorgon på en dunderstor produktplåtning. ;) Känner mig genast lite lugnare. ;)))
 
Jag har laddat ner en testversion av programmet, men får inte det att funka. Jag kan välja mellan AF shoot eller shoot, och då styr man fotograferingen från datorn? Eller är där någon annan inställning på kameran som jag måste ställa in innan jag börjar plåta?

Jag vill plåta och i ett fönster på datorn se bild efter bild trilla in. :))))

Tack för era snabba svar!!

Har också precis laddat ned Camera Control Pro och den gick rakt in utan problem. Förutom AF+shoot resp. Shoot så går det att köra med LiveView och se bilden innan man trycker av.

För att visa bilderna efterhand som de trillar in så frågade Camera Control Pro om jag även ville prova ViewNx2 vilket jag accepterade. Då fick jag just den funktionen att efterhand som kameran (eller datorn) tar bilderna så visas de i ViewNX efterhand.

Hoppas du lyckas få till det.
 
Har också precis laddat ned Camera Control Pro och den gick rakt in utan problem. Förutom AF+shoot resp. Shoot så går det att köra med LiveView och se bilden innan man trycker av.

För att visa bilderna efterhand som de trillar in så frågade Camera Control Pro om jag även ville prova ViewNx2 vilket jag accepterade. Då fick jag just den funktionen att efterhand som kameran (eller datorn) tar bilderna så visas de i ViewNX efterhand.

Hoppas du lyckas få till det.

Ja, det blir Lightroom 3 som jag kommer köra igenom. Fick Camera Control att fungera men Lightroom 3:an gjorde det ännu lättare för mig. Kanske du skulle prova också?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.