Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Koppla a99 till Appledator

Produkter
(logga in för att koppla)
Var hos Scandinavian Photo idag. De klarade inte av att koppla min a99 till deras iMac 27 heller. De ringde Sony och de vet inte heller. Märkligt att Sony gör mjukvara som inte fungerar eller är det så att de ogillar Apple och ser dem som en konkurrent?
Till PC fungerade den för vännerna på Scandinavian.

Nja, Sony lär knappast ogilla Apple eller se Macintosh som en konkurrent, utan i så fall snarare de olika PC-tillverkarna, eftersom det är PC-datorer som Sony själv tillverkar.

Men Sony verkar hittills ha haft mera begränsad support när det gäller programvaror till Mac-datorer, tyvärr.
.

Nja, Sony lär knappast ogilla Apple eller se Macintosh som en konkurrent, utan i så fall snarare de olika PC-tillverkarna, eftersom det är PC-datorer som Sony själv tillverkar.

Men Sony verkar hittills ha haft mera begränsad support när det gäller programvaror till Mac-datorer, tyvärr.
.

Begränsad support, men programvarorna fungerar inte. Då finns inget att supporta eller?
Under all kritik att en kamera för 25000sek inte skall fungera med Apple produkter!

Om programvaran inte fungerar, så måste det väl i allra högsta grad finnas något att supporta anser jag. Men det var inte detta jag menade, utan att Sonys support varit begränsad i det avseendet att de många gånger inte har levererat med någon programvara till Mac överhuvudtaget, utan enbart till Windows. Att de nu verkar leverera med lite mera programvara till Mac får väl annars anses vara ett steg i rätt riktning, men givetvis ska det fungera också.

Föreslår att du skriver ett mejl till Sony, det är MYCKET bättre än att ringa. De har ju varit tvungna att spara (10.000 pers har tydligen fått gå i hela koncernen, sannolikt enligt den sedvanliga "osthyvel-principen"), så det kan sannolikt vara svårt att komma fram till någon som är kompetent nog på Stockholmskontoret. En skriftlig fråga är möjlig för dem att vidarebefordra t.ex. till Japan, men ett telefonsamtal är ju mycket värre - där tappas nästan alltid information.

Beskriv det hela, dvs att Scandinavian Photo fick programmet att fungera på PC men inte på Macintosch, och vilket Mac-OS och hårdvara du använder.

Till sist, jag är varken ansvarig för att Sony tydligen ännu inte har lärt sig att programmera Macintosh ordentligt, och inte heller försvarar jag detta. Det enda jag gjorde var att ge lite bakgrund, så jag tycker inte att det finns någon anledning för dig att markera mitt inlägg med en ogillande-symbol.
.

Lyckades till slut plock fram filerna från CD skivan (som inte ville accepteras av Apple iMac datorn)
Installerade programmet RemoteCameraControl
Startade om datorn
Provade samtliga alla 4 USB inställningsmöjlighter i kameran.
Programmet hittar INTE kameran.
Har någon lyckats med att koppla till Apple dator?

Har försökt med denna mjukvara:
http://esupport.sony.com/US/p/swu-download.pl?mdl=SLTA99V&upd_id=8167&os_group_id=3

Har du ändrat USB inställningen i kameran?? Kameran måste vara rätt inställd för att det ska fungera.
Har du rätt version av programmet?? 3.0 är uppdateringen som kom med stöd för A99.
Kör du 64bitars OS?? Programmet stöder inte 64bitar.

http://www.sony.se/support/sv/product/SLT-A99/downloads/remote_camera

Lyckades till slut plock fram filerna från CD skivan (som inte ville accepteras av Apple iMac datorn)
Installerade programmet RemoteCameraControl
Startade om datorn
Provade samtliga alla 4 USB inställningsmöjlighter i kameran.
Programmet hittar INTE kameran.
Har någon lyckats med att koppla till Apple dator?

Har försökt med denna mjukvara:
http://esupport.sony.com/US/p/swu-download.pl?mdl=SLTA99V&upd_id=8167&os_group_id=3

Bara för det var jag tvungen att testa :)

RemoteCameraControl som följde med på skivan togs inte emot av datorn av någon lustig anledning, inte heller drivarna. Fick dra ner programmet och alla drivisar från sonys hemsida till mac osx. Sen fick jag ställa om kameran till följande i menyn

USB-anslutning = Fjärrdator (Auto funkar inte)
USB Lun-instll = multipla (Detta får någon med mer kunskap gärna förklara varför)

Sen startade jag RCC och kopplade sedan in kameran och då funkade det.

Fredrik,
Jag gjorde precis som du och har fått kontrollpanelen att fungera.
Skall det även gå att "LIVE" bilden på skärmen eller är det förborgat PC världen?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar