Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Koppla 300D till studioblixt?

Produkter
(logga in för att koppla)

appel79

Aktiv medlem
Jag har för mig att personen jag köpte kameran av sa till mig att man inte kan koppla en studioblixt till sin Canon 300D, är det någon som vet om detta stämmer? Om det nu går, hur gör man då? Hittar inget utag för det, men skulle vilja veta om man kan göra på något annat sätt. Har aldrig fotat i studio, och vet ej hur man går till väga.

Ok det var ju inte allt för dyrt. Passar då den till alla blixtar? Är det någon skillnad på olika kontakter? Är ju helt ny på detta.

appel79 skrev:
Ok det var ju inte allt för dyrt. Passar då den till alla blixtar? Är det någon skillnad på olika kontakter? Är ju helt ny på detta.

Alla studioblixtar ansluts med en så kallad pc-kontakt (har inget med datorer att göra). Det finns bara ett problem. Äldre studioblixtar kan ha en hög spänning i sladden. Så blixtarna bör vara moderna (typ sent 80-, 90- och 2000-tal).

Använd ingte snabbare synktid än 1/125s eftersom blixtarna har lång brinntid på full effekt.

Min adapter var av märket HAMA.

Om jag nu vill börja fota lite i studio, alt hemma, hur mycket rekomenderar ni att lägga ut på matrial?
Jag då som är nybörjare har inte riktigt fattat vad allt är till för, Blixt förstår jag men sen så kommer det ju Softbox? Paraply? HUr kopplar man ihop allt? Frågar man inte får man aldrig veta.

Jag rekommenderar dig att gå en kurs i studiofoto, för att själv bilda dig en uppfattning om vad du behöver. Det är lätt att köpa på sig massor med grejjer som man inte behöver.

Blixtar är dyrt! Vill man ha bra blixtar med kort uppladdningstid (Elinchrome) får man räkna med runt 10,000 för blixtarna. Då brukar några paraplyer och blixtstativ och X-syncskadd vara inkluderade.
Det finns dock billigare blixtar, men då får man ofta ge avkall på vissa saker, som blixtarnas uppladningstid (tiden innan nästa bild kan tas. Mindre än en sekund på Elinchrome, upp till tre sekunder på vissa billigare blixtar), och hur mycket man kan strypa effekten.

Några blixtar som är riktigt billiga men ändå ser lovande ut är Alien Bee. Tyvär måste man beställa från USA, men jag har hört att man kan lägga till $20 för att få dem konverterade till 230V.

Om man har företag så kan man hyra blixtar, bland annat från AIFO i stockholm. Att hyra två Elinchrome 600 plus paraplyer och softbox över en helg kostar bara några hundringar. Det kanske kan vara en bra idé, för att pröva på innan man köper på sig massor med prylar.

Tänk också på att man kan ta väldigt fina porträtt med halogenbelysning. Vanliga 500watts halogenstrålkastare från biltema funkar super! Fotar man digitalt så är ju inte temperaturen på ljuset nåt problem!

Bilder tagna med 4x500W + 2x150W

Bilder tagna med 2xElinchrome 600, softbox, paraply

Hoppas att min vägledning hjälper dig lite i valet av utrustning!

Mvh Christoffer

Börja med fotolampor. De är billiga och ger bra ljus.

Paraplyer räcker gott och är billigare än softbox. Ljuset blir lika mjukt och fint. Fördelen med softboxar är främst att de ger snyggare reflexer.

Det finns gott om tips på fotosidan om billiga studioläsningar. Mycket kan man fixa till själv.

Jag bugar och bockar för dessa visa ord, om man inte frågar får man heller inget veta. Får nog ta och testa mig fram, och även leta efter lite kurser eller dylikt. Jag själv har ju mixat lite med ficklampor och skrivbordslampor, och fått en del hyfsade resultat. Men tipps är ju alltid välkommet. Tipps på bakrunder någon? Någon som kan rekomendera hur stort man skall ha? Så att man kan flytta modellen lite, har nu bara en filmduk för dia bilder, men det går om man vill.

ANNONS