Jag rekommenderar dig att gå en kurs i studiofoto, för att själv bilda dig en uppfattning om vad du behöver. Det är lätt att köpa på sig massor med grejjer som man inte behöver.
Blixtar är dyrt! Vill man ha bra blixtar med kort uppladdningstid (Elinchrome) får man räkna med runt 10,000 för blixtarna. Då brukar några paraplyer och blixtstativ och X-syncskadd vara inkluderade.
Det finns dock billigare blixtar, men då får man ofta ge avkall på vissa saker, som blixtarnas uppladningstid (tiden innan nästa bild kan tas. Mindre än en sekund på Elinchrome, upp till tre sekunder på vissa billigare blixtar), och hur mycket man kan strypa effekten.
Några blixtar som är riktigt billiga men ändå ser lovande ut är Alien Bee. Tyvär måste man beställa från USA, men jag har hört att man kan lägga till $20 för att få dem konverterade till 230V.
Om man har företag så kan man hyra blixtar, bland annat från AIFO i stockholm. Att hyra två Elinchrome 600 plus paraplyer och softbox över en helg kostar bara några hundringar. Det kanske kan vara en bra idé, för att pröva på innan man köper på sig massor med prylar.
Tänk också på att man kan ta väldigt fina porträtt med halogenbelysning. Vanliga 500watts halogenstrålkastare från biltema funkar super! Fotar man digitalt så är ju inte temperaturen på ljuset nåt problem!
Bilder tagna med 4x500W + 2x150W
Bilder tagna med 2xElinchrome 600, softbox, paraply
Hoppas att min vägledning hjälper dig lite i valet av utrustning!
Mvh Christoffer