ANNONS
Annons

Kopieskölj

Produkter
(logga in för att koppla)

Vandraren

Aktiv medlem
Ska bara få till nån typ av galler så inte kopiorna fastnar ihop, sen är det klart. Nu är hinken inte skurad efter ingreppet så det ser lite risigt ut, en hel del i kattsand i badkaret också... :) Lite nipplar och en slang samt ett 6mm's PVC-rör som passar perfekt i duschslangen.

Bilagor

• hinkmehål-1.jpg
    hinkmehål-1.jpg
    40.5 KB · Visningar: 397
  • hinkmehål-2.jpg
    hinkmehål-2.jpg
    28.5 KB · Visningar: 398
  • hinkmehål-3.jpg
    hinkmehål-3.jpg
    34.3 KB · Visningar: 398
  • hinkmehål-4.jpg
    hinkmehål-4.jpg
    31.7 KB · Visningar: 402
Verkar vara ganska smart. Frågan är bara hur man ska få bilderna att stå upp och att de inte klibbar ihop? Vattnet ska ju helst strömma fritt mellan bilderna nerifrån och upp. Det finns ju också specialsköljar, typ Nova Washmaster, där vattnet strömmar genom varje fack, från bildfack till bildfack, och sedan ut. Då uppnås maximal sköljeffekt, men problemet är då hur man ska få bilderna att inte klibba fast vid facksidan. Nova har löst det med noppror på sidorna så att vattnet strömmar på båda sidor av bilderna. Kanske har du en bra idé på det också? har egna funderingar kring det här då en Nova-skölj för stl större (kring 40x50) kostar uppåt 5000 kr. Har annars en Paterson arkivskölj för mindre bilder upp till 24x30.

Jag har också funderat på att bygga mig nåt liknande. Om man bockar ett rör (10-12mm) i botten som går i en slinga och borrar små hål i röret där man vill att det skall strömma kanske man kan hålla isär bilderna.

Jag har en idé om separationen av bilderna men har inte provat än, återkommer där. Hinken tar 24x24(mitt max med mellanformat).

Det kommer ju inte att bli optimal sköljeffekt som i det fall med Nova Washmaster som Nils nämner, men huvudsaken är ju att vattnet strömmar fritt.

I'll be back... :)

2 galler från ett tidningsställ + ett aluminiumnät i botten för att inte inflödet skall bli så koncentrerat. Funkar fint. Nätet har små flikar för att inte kopiorna skall halka omkring. Kostnad för arrangemanget: Noll SEK. Praktiskt så här i kristider... ;)

Bilagor

• hinkmehål-5.jpg
    hinkmehål-5.jpg
    38.9 KB · Visningar: 371
  • hinkmehål-6.jpg
    hinkmehål-6.jpg
    57.3 KB · Visningar: 349
  • hinkmehål-7.jpg
    hinkmehål-7.jpg
    54.3 KB · Visningar: 350
Jag blir så avundsjuk! :) Nu när man bara går hemma mest, i fordonsindustrins kristider, finns det tid till att undersöka det här.

Jag har även en ide för hur man lätt (eller lättare utan att bli svettig och få kattpuls) laddar 120-film på en plastspiral. Måste testa lite först..

Jag blir så avundsjuk! :) Nu när man bara går hemma mest, i fordonsindustrins kristider, finns det tid till att undersöka det här.

Jag har även en ide för hur man lätt (eller lättare utan att bli svettig och få kattpuls) laddar 120-film på en plastspiral. Måste testa lite först..

Jag har en idé där också, man skulle kunna göra en "lead-in" av t.ex. OH-film.

Jag har en idé där också, man skulle kunna göra en "lead-in" av t.ex. OH-film.

Japp, jag är också inne på nån liten styrning av filmen. Tittade på hur Combiplan har löst det med sina plastbitar för bladfilmshållaren och kom på att det kanske går att besegra 120-filmen också.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar