Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

kopieringsfilm till mörkrummet

Produkter
(logga in för att koppla)

-Catherine-

Aktiv medlem
Jag såt i färd med at exprimentera lite och har insett att jag behöver bladfilm för det. Dock har jag gått vilse i informationen angående denna sorts film :(

Jag har förstått att det bästa är om filmen är ortokromatisk halvtonsfilm, alltså kan behandlas i rött ljus innan framkallning...stämmer det?
En grafisk film kan ju också funka till vissa moment så en sådan skulle jag också köpa ett litet lager av. Men i först hand vill jag ha en halvtonsfilm.

Kan ngn vara så snäll och tipsa mig om vilka filmer som kan vara bra att jobba med när man till exempel vill göra en oskarp mask och liknande akrobatik i mörkrummet?

Jag har tittat hos Firstcall i england och de har MASSOR av film och inte var priserna särskilt höga heller..men kanske jag kan hitta dessa filmer även i sverige?

Snälla hjälp mig...

Ja, jag har kikat på den faktiskt. Men har fått för mig att den inte är en halvtonsbild utan mer en grafiskt film...har jag fel då?

Frakallad i lithframkallare är det en ren halvtonsfilm. Den kan framkallas i utjämnande framkallare och pappersframkallare eller specialdekokter också, för att få en kontinuerlig tonskala.

-- MW

Kameradoktorn i Stockholm bör väl ha något, slå dem en signal. Annars kan jag bara tänka mig Photax om du vill handla i Svedala.

Op 12 är den film som jag använt mest som "halvtonsfilm" på senare år, då mest av ekonomiska skäl och tillgänglighet. Vi har använt den så
här:

Mjukframkallare: Kodak Selectol soft 1+4 1-5 min
Kodak Dektol 1+9 2-3 min

Alltså tvåbadsframkallning.
Om orginalnegativet är kontrastrikt.

Du kan förbelysafilmen med en väldigt kort exponering. Det har vi gjort med förstorningsapparaten nedbländad till minsta
bländare.

För masker anänder jag Efke pl 100 alltså kamera-
film. Hr använt den med Fujis framkallare Fuji QRD
som är för grafisk film. OP 12 fungerar väldigt bra med denna framkallare. Då använder jag framkallaren i spädning 1 + 5och framkallar i 3 minuter.

Ett bra hjälpmedel när det gäller masker är en
densitometer. En billigare lösning har varit Kodak
Steptablet no. 2

Freestyle i Californien har en film som heter
Arista supreme halftone film som är en bra halvtonsfilm.
Men ingen distrubtion i Europa. Kameradoktorn tog hem den en tid åt mig men eftersom det inte blev
så lönsamt för dem så slutade de.
Nåväl hoppas detta är lite hjälp på vägen

mvh
Lasse

Senast ändrad:
Tack Lasse för ett väldigt utförligt svar!

Du tvåbadsframkallar alltså alltid OP12-filmen? Varför gör man så menar du? Blir det på tok om man "bara" framkallar den som vanligt?

Förbelysning var också nytt för mig, varför gör du så? Och hur länge?

Efke pl100 är väl en rullfilm? Hur gör du då du använder den till masker? Klipper du helt sonika av en bit och lägger ihop med negativet som du skall ha masken till, exponerar & framkallar?
Gissar att detta görs i beckmörker och kräver en viss vana?

En densitiometer har jag aldrig använt, ej heller steptablet...

Jisses...nu känner jag mig som en total nybörjare igen....detta var bra mkt svårare än vad min lärobok fick det att framstå som :(

Förlåt Lasse om jag tjatar ihäl dig med mina frågor...

Du förbelyser filmen (eller pappret) för att sänka materialets exponeringströskel och minska kontrasten i bilden, ffa i högdagrarna. Det kallas "flashing" på utrikiska.

Efke PL100 är en bladfilm med liknande (samma?) emulsion som KB100/R100, den finns i flera storlekar från 6x9cm och uppåt. Den är pankromatisk och måste hanteras i mörker. OP12 är ortokromatisk och kan hanteras i rött mörkrumsljus.

Vad är det du har tänkt att hitta på? Någon typ av alternativ process gissar jag, kanske cyanotypi eller liknande?

Ahhh...nu ljusnade det rejält för Dahlgren, tusen tack!

Jo, jag hade tänkt pyssla med lite alternativa saker, cyanotypi är en av dem.
Men jag behöver även göra lite masker till en del av mina negativ som inte riktigt blev som jag tänkte mig :)

Tack igen, nu skall jag se till att köpa hem det jag behöver :)

Hej!

Jag har använt Efke OP 12 en hel del. Oftast har jag framkallat den i väl utspädd Dektol med gott resultat (utan förbelysning).

Här är några exempel på bilder kopierade på filmen som därefter behandlats på olika sätt:

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/119285.htm?set=lp
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/181605.htm?set=lp
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/134062.htm?set=lp

Och här är en bild där jag direkt använt Efke OP 12 i kameran (Szabad 8x10"). Orginalnegativet har därefter repats o.s.v.:

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/818729.htm?set=lp

Och här är en bild tagen med Adox Orto 25 i 8x10"-kameran:

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/881442.htm?set=lp

Den sistnämnda finns att köpa från fotoimpex.de

Bästa,
Fredrik

Ja du har nog fått svar på frågeställningarna av Emil och Fredrik.

Mjukframkallaren innehåller inget hydrokinon vilket arbetar hårdare utan enbart metolen ( selectol soften)

receptet om du har tillgång till kemin

700 ml vatten c;a 40 grader
Metol 12,8
Natriumsulfit 36 gram
Natriumkarbonat 36 gram
Kaliumbromid 1,8 gram
sedan kallvatten till 1 liter
spädes 1+4 för filmen t.ex

En steptablet är en gråkil med olika svärtningsvärden 0,5 - 3.05 den är bra att
ha om man vil ha koll på sina negativ till de olika processerna.

mvh
Lasse

Oskarp mask verkar lite spännande.

Kontaktkopieringen förstår jag men hur får man de 2 negativen att ligga rätt i förstoringsapparaten?

Jaga vet att det finns speciella prylar memd håltagning men vet inte riktigt hur det hänger ihop.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar