ANNONS
Annons

Kopieringappat

Produkter
(logga in för att koppla)

Fredrik Calabrese

Aktiv medlem
Kan nagon tipsa om en forstoringsapparat med multigradehuvud som funkar till 6x6, 6x4,5 och 35mm som en fattig konststudent har pengar med?

Jag har redan objektiv 50,70,80 och 135mm (fick dom i ett aktionspaket)

Det finns mycket på begagnatmarknaden men oftast är det med färghuvud och det funkar lika bra som VC-huvud till svartvita variabla papper. För några få tusenlappar kan man få riktiga proffsutrustningar inkl. optik. Durst M605 är en riktigt bra amatörapparat. Själv köpte jag en sådan begagnad med både kondensor- och färghuvud samt maskramar för 24x36 - 6x6 för 1800 kr. Har sett samma apparat säljas för ung samma pris på Tradera inkl. ett par optiker. Storebrodern 805 för neg upp till 6x9 har gått för ett par tusen även den inkl. optik. Så du ska inte behöva lägga ut mycket pengar om du letar lite.

Durst med nummer ovanför 600 är proffsmaskiner.
DeVeere
Leitz har ngn som heter ngt med II som också har autofokus, det har också vissa Durst ex. 900(sällsynt), vissa 805 & 138.
Fujimoto G70, kan också förställas.

Du hittar kanonfina apparater från 1500 upp till 3500 kr med ett bra exponeringsur.
Sedan hänger det på hur stor plats man har.

Det är nog lättare att leta upp en annons först och fråga sedan i detta forum om det är en bra apparat till vettigt pris.

Hej!

Jag köpte en Dunco Color Modell II-66C från tyskland (e-bay) för 300:- plus 250:- för transporten.

Då ingick inte optik och negativhållare för format över 24x36, men en förstoringsapparat med färghuvud för 550:- ...

Jag kompleterade med en lyxig Rodenstock APO Rodagon N 50mm för 1000:- men det går att hitta bra optik för några hundralappar.

Jag trivs bra med apparaten. Modellen tillverkas fortfarande och det finns rikligt med tillbehör att köpa från tyska handlare.

/Husman

ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.