Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kopierar och får färgskillnader i PS CS6

Produkter
(logga in för att koppla)

HenryB

Aktiv medlem
Har tagit en bild som jag framkallar i ACR och öppnar i PS CS6. Där använder jag Color Range för att rama in objektet så jag kan kopiera det. Så här långt allting väl, det jag vill kopiera kommer med. Nu skapar jag en tom "bild" med vit bakgrund med hjälp av CTRL + N. Jag kopierar in objektet och det är nu problemet uppstår. Färgerna stämmer inte längre. Objektet blir dassigare och mattare. Färgprofilsproblem tänker jag och noterar att originalet har Adobe RGB 1998 / 8 bitar. Den nya "bilden" har också Adobe RGB 1998 / 8 bitar men ändå blir det fel. Som en work around använde jag till slut eraser-verktyget och "målade" bort bakgrunden så allt blev vitt som jag önskade. När jag drog ereaser-verktyget över objektet så uppsotd samma effekt som vid kopieringen, färgerna blev dassiga och matta.

Vad är orsaken till detta?

Är inte alls med här... Men om du klipper ut ett den av bilden genom att bara markera en viss färg (markera färgområde) och sedan skapar ett nytt dokument och klistrar in så menar du att det som är genomskinligt blir en färg som inte är vitt? Kan det i så fall bero på att du inte har vitt som bakgrundsfärg i det underliggande lagret i det nya dokumentet?

/m

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar