Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

kopiera svartvitt från färgneg

Produkter
(logga in för att koppla)

pablito

Aktiv medlem
Finns det några enkla knep vid s/v-kopiering från färgnegativ. det e så att jag vill andvända några rutor frän färgneggen i en bildserie som går i svartvitt. Hur fixar man kontrasten (multigrade papper). Jag har provat mig fram till att:

Gul=0, Röd=0 och Blå=0 = ingen kontrast alls.

De vanliga reglerna går inte att tillämpa ( antar jag) då negativet avger ett ganska rött (orange) -färgat ljus.

Några idér?

Du har nu hamnat utanför mitt specialområde... Tyvärr! Lämna in din fråga till ett annat forum, så kan andra svara som har bättre kunskap i detta... :)

fotohälsningar
Terje

Jag skulle rekommendera att du köper vanligt fotopapper ifall du ska kopiera färgnegativ. (Tänk på att du behöver lite hårdare papper än normalt, eftersom färgbilder har lägre kontrast än svartvita bilder.)

Som du säger ger negativets bas ifrån sig ett färgat ljus. Det skulle i och för sig gå att kompensera med ett blåare ljus, men du får ändå effekten att de olika färgerna i färgbilden kommer att påverka multigrade-pappret på olika sätt. Vissa färger kommer att få högre kontrast än andra. Det gör att det blir i stort sett omöjligt att förutse hur de olika färgerna kommer att avbildas, och ännu svårare att förutse vad som förändras om du ändrar hårdhetsgraden.

Man kan säkert få till intressanta bilder med en hel del experimenternade... men nu var det väl inte på det viset bilderna skulle vara intressanta? ;)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar