Annons

Kopiera Neopan SS (sv/v-C41) på sv/v papper?

Produkter
(logga in för att koppla)

brunn

Medlem
Jag har en rulle framkallad Neopan 100SS som vore kul att dra ut lite kopior från, avsaknaden av en sjysst filmskanner gör att jag funderar att försöka kopiera dem på sv/v papper. Problemet är bara att jag inte vet om det kommer fungera riktigt (inte för att jag är snål lr så). Neopan SS framkallas i C41 och negativen har en konstig blåton, alltså riktigt blått. De kopiorna jag fick från labbet av filmen är lite brunstickiga på ett fint sätt men när jag hörde med ett labb nyligen så sa de att deras maskiner inte klarade av den här typen av film eftersom färgåtergivningen blev helt fel lr nåt...

Nåja! Till frågan:
Går det att kopiera den här typen av film på vanligt sv/v papper? Jag antar att multigrade inte är ngn idé att prova? Eller måste man göra mellannegativ på pankromatisk, sv/v film? eller ska man använda färgpapper och hoppas på att det fungerar med nollfiltrering?
 
Blått borde ju inte vara några problem, kanske att du får något förhöjd kontrast. Men det är väl bara att fläska på med gulfiltret då. :)

*h
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.