Jag framkallade film och papper en hel del för ca 10 år sedan. Jag vill minnas att kemikalierna var dyra, papperet däremot kostade som S-V. Hur det är idag vet jag inte.
Filmen ska framkallas vid rätt temperatur. 38C är standard men ibland finns även en tid angiven för en lägre temperatur. Anledningen att så hög temp som 38C används är nog för att det inte ska ta så lång tid. Papper kan framkallas i normal temp, ca 20 grader. Minns inte att det var särskilt kort hållbarhets tid heller. Det kan nog variera mellan olika tillverkare.
Jag använde Amalocos RA-4 process. Det går bra i vanliga, öppna skålar. Det finns särskilt mörkrumsljus men jag rekommenderar att ha helt svart i mörkrummet från att man tar fram papperet till dess att papperet hamnat i stoppbadet. Framkallningsbad – stoppbad – fixering. Totalt ca 4 minuter. Därefter sköljning och lufttorkning. Det är rent tekniskt inte svårt. Det svåra består i att man ju gör tre exponeringar (låt vara samtidigt), en för varje färg, vilka ju måste balanseras mot varandra. I S-V är det ju bara en. Att korrigera färgerna lär man sig med tiden. Färgerna ändras också när papperet torkar så man måste vänta för att se hur det blev. Tips: skriv upp allt Du gör; förstoringsgrad, filterinställning, filmtyp/märke, papperstyp/märke, bländarinställning, exponeringstid m.m. Försök använda samma papper och film så långt möjligt, det sparar massor av arbete och tid. Färgerna kan ändras med exponeringstiden, kör med samma tid så långt möjligt och ändra exponeringen med bländaren. En del apparater har en bländare även på ljusboxen, det är bra.
Det är ganska roligt. Att upptäcka att en datanörd kunde göra på en kvart med några digitala bilder det jag behövde en halv (eller hel) natt för att göra i mörkrummet var förstås mindre roligt. Jag har fortfarande labbet kvar, nedpackat i kartonger. Men kanske…
Att arbeta med mellanformatsnegativ i mörkrummet är ändå fantastiskt och resultatet om man lyckas är enastående!
Lycka till!