Annons

Kopiera bildfiler utan dator?

Produkter
(logga in för att koppla)

LenaMariaE

Aktiv medlem
Är det någon kunnig fotofantast som vet om det finns något sätt att föra över/kopiera bilder från minneskorten (xqd och sd-kort) från min d850, utan dator? (Någon portabel hårddisk t.ex?) Ska resa runt lite efter påsk och vill Inte ta med min laptop, utan bara ipad. Alternativet är förstås att köpa på mig mycket minneskort…
 
Om man har en iPad med USB-C och dito kortläsare bör det fungera. Jag har testat på kul tidigare och de dyker upp. Fast oftast har man inte ändlöst med minne i en iPad pga Apples prissättning.
 
Om man har en iPad med USB-C och dito kortläsare bör det fungera. Jag har testat på kul tidigare och de dyker upp. Fast oftast har man inte ändlöst med minne i en iPad pga Apples prissättning.
Låter som nödlösning. Skulle vilja kunna tömma minneskort och helst raw-filer på en extern hårddisk med hjälp av någon manick …eller….eftersom jag lägger bilder i Adobes moln kanske det skulle funka om jag hämtar mobilt Lightroom-appen till ipaden….och sen får in bilderna dit….eller tänker jag fel?
 
Du kan använda en kortläsare till t.ex iPad, även om en surfplatta har dåligt med utrymme för att lagra stora mängder bilder. Nu vet jag inte hur mycket du fotograferar, men fyller du ett 128 GB-kort med råfiler så är det ju för mycket för att du ska kunna lagra det på en iPad.

Det finns hårddiskar med kortplatser men de är dyra och inte speciellt effektiva. Jag har ägt flera, bland annat WD My Passport med inbyggd läsare och de blir mest bara liggande.

Om du inte ska använda eller sortera bland bilderna så skulle jag rekommendera att du köper dubbla minneskort och använder kortplats 2 som kontinuerlig backup.
 
Du kan använda en kortläsare till t.ex iPad, även om en surfplatta har dåligt med utrymme för att lagra stora mängder bilder. Nu vet jag inte hur mycket du fotograferar, men fyller du ett 128 GB-kort med råfiler så är det ju för mycket för att du ska kunna lagra det på en iPad.

Det finns hårddiskar med kortplatser men de är dyra och inte speciellt effektiva. Jag har ägt flera, bland annat WD My Passport med inbyggd läsare och de blir mest bara liggande.

Om du inte ska använda eller sortera bland bilderna så skulle jag rekommendera att du köper dubbla minneskort och använder kortplats 2 som kontinuerlig backup.

Jag kommer besöka norra Italien för första ggn och kuska runt lite…på egen hand, så jag tror det kommer bli mycket fotande…men det säkraste är väl att köpa många minneskort…inte heller billigt. Tack för svar!
 
Med en lightning-USB-adapter, kortläsare samt en USB-disk så kan du enkelt överföra såväl jpeg som nef från kort till disken via telefonens app Filer tex.
 
Du kan använda en kortläsare till t.ex iPad, även om en surfplatta har dåligt med utrymme för att lagra stora mängder bilder. Nu vet jag inte hur mycket du fotograferar, men fyller du ett 128 GB-kort med råfiler så är det ju för mycket för att du ska kunna lagra det på en iPad.

Det finns hårddiskar med kortplatser men de är dyra och inte speciellt effektiva. Jag har ägt flera, bland annat WD My Passport med inbyggd läsare och de blir mest bara liggande.

Om du inte ska använda eller sortera bland bilderna så skulle jag rekommendera att du köper dubbla minneskort och använder kortplats 2 som kontinuerlig backup.

jo måste fråga, hur menar du att hårddiskarna med kortplatser inte är effektiva?
 
Låter som nödlösning. Skulle vilja kunna tömma minneskort och helst raw-filer på en extern hårddisk med hjälp av någon manick …eller….eftersom jag lägger bilder i Adobes moln kanske det skulle funka om jag hämtar mobilt Lightroom-appen till ipaden….och sen får in bilderna dit….eller tänker jag fel?
Om du har tillgång till molnet på din resa är det kanske en idé att fundera på lagring där.
Köp till lite extra volym i iCloud så behöver du inte bekymra dig över paddans snåla hårddisk. Eller OneDrive, eller Dropbox, eller …
 
kanske detta kan vara en lösning?
å andra sidan är extra minneskort idag så billiga så extra sådana blir billigare och väger mindre att bära runt på. Skall du inte filma borde det fungera.
Låter som en väldig kul resa, lycka till med bilder i Italien :) och glöm inte det viktigaste, beställ aldrig cappuccino efter kl. 11 ;)
 
Senast ändrad:
De flesta av de hårddisk med kortläsare som fanns för några år sedan säljs inte längre. Det går att föra över med läsare till iPad och sedan till en hårddisk via Filer, men oftast har man inget ledigt utrymme på ipaden för att kunna ta emot ett minneskort. Jag tror det enklaste är att ta med sig några extra minneskort. Låter som en spännande resa
 
Med en hubb borde det går att kopiera mellan minneskort och lämpligt formaterad SSD med en iPad, men jag har inte prövat och det är en extra pryl. Jag har tänkt skaffa en hubb tidigare av andra skäl, men det har inte blivit av.

å andra sidan är extra minneskort idag så billiga så extra sådana blir billigare och väger mindre att bära runt på. Skall du inte filma borde det fungera.

Nja, långsamma minneskort är billigt, snabba inte särskilt... Man får hålla sig till UHS-I och skippa UHS-II och XQD/CFexpress (som D850 har stöd för) om priset inte ska springa iväg.
 
Senast ändrad:
Nja, långsamma minneskort är billigt, snabba inte särskilt...
ja, jag tänkte detsamma när jag läste det. CFexpress kostar sisådär 2000 kronor för runt 100 GB.
Men köper man SD inte mycket över 500 kronor för samma storlek.

Sen kan man få betala femsiffriga belopp för de dyraste CFexpress och hälften av de för de bästa SD-korten, så det vill till att man vet vad man vill ha. Och behöver.
 
Jag känner inte till hur det fungerar med Nikon och iPad men man kan tycka att det borde fungera på samma sätt som med Canon och Android. Jag kan ansluta min Canon-kamera med en USB-kabel och en liten adapterkabel (OTG tror jag den kallas) till min Samsung-surfplatta för att tanka ned bilder från kameran.

Jag kan också kopiera bilderna med Bluetooth, även om det går långsammare.

En fördel med båda ovanstående metoderna är att man slipper att ta ur minneskortet ur kameran.
 
Det kan du nog inte. Däremot via WiFi. Men det känns rätt trögt, det också. Jag provade med två små filmsnuttar igår. Tog en evinnerlig tid, kändes det som.

Det Nikon gör med SnapBridge, om det är påslaget, är att kopiera små 2 MP-bilder via blåtand, avsedda för Instagram o dyl. Ska man kopiera fullstora filer måste man byta till WiFi. Det har känts rätt segt när jag har testat, så jag skulle nog inte vilja försöka kopiera ett fullt minneskort på det sättet.
 
Jag känner inte till hur det fungerar med Nikon och iPad men man kan tycka att det borde fungera på samma sätt som med Canon och Android. Jag kan ansluta min Canon-kamera med en USB-kabel och en liten adapterkabel (OTG tror jag den kallas) till min Samsung-surfplatta för att tanka ned bilder från kameran.

Jag kan också kopiera bilderna med Bluetooth, även om det går långsammare.

En fördel med båda ovanstående metoderna är att man slipper att ta ur minneskortet ur kameran.
Det stämmer att själva kopieringen inte görs över Bluetooth utan över ett WiFi-nät. Dock så har jag kopierat enstaka bilder trådlöst från kameran till surfplattan på platser där jag inte har haft kameran ansluten till något WiFi-nät, men det kan tänkas att kameran lyckas lista ut vilken WiFi-anslutning som surfplattan har via Bluetooth-kommunikation, en ren spekulation visserligen, och jag kan komma ihåg fel. Kameran och surfplattan kan ju också agera WiFi-hotspot.
Och visst, det går väldigt långsamt att kopiera bilder på det sättet, speciellt om man ska tömma ur ett helt minneskort, vilket jag aldrig ens har försökt, utan det har rört sig om enstaka bilder. Men med USB-kabeln går det hyfsat fort, kanske inte riktigt lika fort som med en kortläsare. En sådan borde man förresten kunna ansluta till surfplattan annars.
 
jo måste fråga, hur menar du att hårddiskarna med kortplatser inte är effektiva?
Det är ett omständigt sätt att kopiera. De jag använt (WD) har jag kunnat kopiera med något knapptryck men om man vill vara SÄKER på att alla filerna är där måste man ansluta till hårddisken med bluetooth/wifi för att bläddra bland filerna. Det tyckte jag var för omständigt. Jag åker på längre resor utomlands och gör många uppdrag för tidningar och tidskrifter och har många tusentals bilder att hålla ordning på och har alltid två kopior av alla filer (och valda bilder i molnet) för säkerhet.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.