Annons

Kopiera bilder+LRdata från LR till LR?

Produkter
(logga in för att koppla)

Star2

Avslutat medlemskap
Lightroom (version 3):
Hur exporterar/importerar man bilder (raw) + allt som tillhör resp bild från LR till LR på annan dator?
Dvs även ev redigering samt metadata+nyckelord som inte är skrivna till de fysiska filerna ännu? Har testat men inte lyckats få med LR-datat för varje bild.

Bakgrund: har mac laptop med LR på resan, och hemma skall det exporteras till LR på stationär windowsdator. För själva överföringen används en 64GB usb-sticka (kan läsas/skrivas av både mac/win) så den frågan är avklarad.

All redigeringsdata ligger ju i katalogen men jag är osäker på om en LR-katalog för MAC respektive Windows är kompatibla.
Annars bör det vara bara att kopiera katalogen och mappstrukturen med bildfilerna till den andra datorn.
Det finns en annan mapp på ett annat ställe som lagrar förinställningarna i LR. Den skiljer sig förmodligen också mellan MAC och Windows.

Lightroom (version 3):
Hur exporterar/importerar man bilder (raw) + allt som tillhör resp bild från LR till LR på annan dator?
Dvs även ev redigering samt metadata+nyckelord som inte är skrivna till de fysiska filerna ännu? Har testat men inte lyckats få med LR-datat för varje bild.

Bakgrund: har mac laptop med LR på resan, och hemma skall det exporteras till LR på stationär windowsdator. För själva överföringen används en 64GB usb-sticka (kan läsas/skrivas av både mac/win) så den frågan är avklarad.

Jag skulle rekommendera att du använder "Export as catalog" -> "import catalog". Då slipper du problem med sökvägar/metadata/teckenuppsättningar.

Lightroom (version 3):

Eftersom du räknar med att bilder och katalog (med förhandsgranskningsbilder) ska rymmas på 64 GB rekommenderar jag att du använder "Export as catalog".

Sedan startar du Lightroom på din stationära Windowsdator och väljer "Import as catalog" från den katalog du brukar använda i Windowsdatorn.

Kom ihåg att markera att bilderna ska kopieras både vid export och import.

Tack för alla tips!

Jag blev lite missledd av LR som startar Copy-sidan automatiskt när usbstickan pluggas in. Så välj Cancel där, och välj istället:
- File - Import from Catalog
- Markera .lrcat-filen som ligger i mappen som ska kopieras.
- I File Handling, välj "Copy new photos to a new location and import".
Importera. Då följer allting med.

Förutsätter förstås att man exporterat från LR, "Export this folder as catalog" som sagts innan.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar