Annons

Kopiera allt på datorn

Produkter
(logga in för att koppla)

Mats G

Aktiv medlem
Går i tankar på att köpa en snabbare dator.
Men så är det drygt att börja om med en tom C disk...
Tror ni, har någon använt sig av "Perfect Image"?
Går det att flytta över ALLT, program, licenser, sparade inställningar, profiler mm?
Priset för programmet är i så fall överkomligt om det funkar. Eller finns det andra bra lösningar att slippa börja om, bara flytta över rubbet?

Går i tankar på att köpa en snabbare dator.
Men så är det drygt att börja om med en tom C disk...
Tror ni, har någon använt sig av "Perfect Image"?
Går det att flytta över ALLT, program, licenser, sparade inställningar, profiler mm?
Priset för programmet är i så fall överkomligt om det funkar. Eller finns det andra bra lösningar att slippa börja om, bara flytta över rubbet?

Windows kommer att reagera och förstå att det är den annan dator, du kan troligtvis lösa detta (om det inte var en märkesdator med Windows installerat från start) genom att ange nyckeln igen eller ringa Microsoft, vad som gäller din licens får du läsa på din installationsdisk/kartong. Självklart ska du följa lagen men jag tror att du som mest kan ha rätt att installera om 3 ggr på ny dator eller vid större ändringar av hårdvaran. Antagligen kommer det hela att fungera sådär för Windows eftersom många anpassningar görs vid installationen. Hur kinkiga andra licenser vet jag inte.

Raspberry PI

Gillar man att pilla lite så bör du ju kunna fixa en lösning med en Raspberry PI som funkar exakt som du vill ha den och är väldigt liten och kompakt. Linux är ju bra på att kryptera och fixa om du vill ha sådant. Fjärrstyrning från mobilen med rdp och samba för att dela kanske....

Gillar man att pilla lite så bör du ju kunna fixa en lösning med en Raspberry PI som funkar exakt som du vill ha den och är väldigt liten och kompakt. Linux är ju bra på att kryptera och fixa om du vill ha sådant. Fjärrstyrning från mobilen med rdp och samba för att dela kanske....

Men uppfyller med största sannolikheten inte önskan om en snabbare dator, förutom att det blir till att lära sig nya program. Passar nog bäst för att bygga någon enklare fileserver lösning med om inte lasten är för stor. Är nog inget för att serva stora bildfiler i vilket fall.

Men uppfyller med största sannolikheten inte önskan om en snabbare dator, förutom att det blir till att lära sig nya program. Passar nog bäst för att bygga någon enklare fileserver lösning med om inte lasten är för stor. Är nog inget för att serva stora bildfiler i vilket fall.

Jag har ju svarat på en helt annan tråd, som handlade om nåt helt annat. Hur lyckas man ibland.... nä inte lär raspberry vara något att ha när man redigerar bilder inte *skrattar*

Att flytta hela C disken leder till två problem. Dels att man inte börjar rent och det ligger mkt skit som slöar ned datorn redan från start. Sen kommer det vara mkt drivrutinskonflikter då hardvåran är helt annorlunda.

Jag gjorde något liknande när jag bytte ut i princip all hårdvara (grafik, moderkort, processor, minne, kommunikationskort mot hårddiskar). Satte bara in det nya och försökte starta... var inga problem med windowslicens, bara tuta och köra. Däremot var det ju lite krångel gällande det mesta annat då det var felaktiga drivrutiner till precis allting.

Att flytta hela C disken leder till två problem. Dels att man inte börjar rent och det ligger mkt skit som slöar ned datorn redan från start. Sen kommer det vara mkt drivrutinskonflikter då hardvåran är helt annorlunda.

Jag gjorde något liknande när jag bytte ut i princip all hårdvara (grafik, moderkort, processor, minne, kommunikationskort mot hårddiskar). Satte bara in det nya och försökte starta... var inga problem med windowslicens, bara tuta och köra. Däremot var det ju lite krångel gällande det mesta annat då det var felaktiga drivrutiner till precis allting.

Jag har samma erfarenhet.
Då bytte jag mellan två hyfsat lika datorer (Pentium 4 med socket 478, samma grafikkort men olika moderkort). Det gick helt ok att starta även om det tog tid, säkert 3 minuter extra.
Sedan dök det upp spännande meddelanden här och där och den var instabil.

Jag tror man gör bäst i att starta fräscht.
Även om det är mycket jobb kan man göra det lättare för sig genom att leta upp alla installationsfiler till program och drivrutiner, försöka exportera så mycket det går av inställningar och licensfiler och placera allt på någon extern disk.

Mitt råd är att börja om på ny kula.
OCH skriva ner vad du gör. Då får du samtidigt en installationsmanual om du en dag behöver installera om.

Mitt råd är att börja om på ny kula.
OCH skriva ner vad du gör. Då får du samtidigt en installationsmanual om du en dag behöver installera om.

Det rådet blir det jag kommer att följa! Och sen så sparar jag ju 400:) på att inte köpa programmet jag nämnde i första inlägget.
Viktigt då jag suktar efter en PC för > 20 k kr :)

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto