Annons

Kopa kamera i Malaysia eller Thailand?

Produkter
(logga in för att koppla)

Oet6

Medlem
Hej!
Jag funderar pa att kopa en kamera (Canon eos 5D)i antingen Malaysia, Kuala Lumpur eller Thailand, Bangkok.
Vilket ar bast tycker ni?

Jag har hort att man far tillbaka momsen men vet inte hur det gar till och jag vet inte hur myckt det kostar i butik i Bangkok (har kollat pa fotofile.net men da ar det billigare i Kuala Lumpur)...

HJALP!!!
 
Jag har handlat mycket kameror och objektiv pa FotoFile och andra affarer i Bangkok. Ar dar just nu och kopte precis 3 objektiv dar.
Tycker utbudet och ar battre och priset minst lika bra i Bangkok som i Kuala Lumpur.
Du far tillbaka momsen som ar ungefar 7% nar du lamnar landet pa flygplatsen. Mycket enkelt och de fyller i ett papper som du visar pa flygplatsen.
Priserna hos FotoFile ar lite battre an de du ser pa deras internet sajt nar du ar i affaren och koper grejorna. Servicen bade hos FotoFile och Canon Thailand ar ocksa battre an i Sverige. Ofta far man 2 ars garanti pa objektiven. Ett ars varlds-garanti och sen ett extra ar hos Canon Thailand som ligger ganska nara FotoFile.
 
Kolla MegaMall lite utanför Kuala Lumpur. Finns en Canon affär där med bra sortiment och priser. Bottenvåningen.
 
Jag har köpt kamera 2 gånger i Malaysia och det har fungerat utmärkt. I Kuala Lumpur finns det fotoaffärer i överflöd så det borde inte vara några problem att hitta kameran.

Mid Valley Megamall som Anna rekommenderar är bra, likaså Suria vid Petrona Towers.
Fast jag skulle rekommendera att titta in i Sungei Wang, en lite mindre och stökigare galleria, där kan man göra riktiga fynd...
 
Senast ändrad:
tjena!

Du är möjligtvis inte påväg till Malaysia nu kanske?

Själv är jag snart på väg dit, är i Thailand nu och åker dit om några dagar.Har tänkt att köpa en Nikon D70S om jag finner en till bra pris.

Har kikat på http://www.photomalaysia.com/forums/showthread.php?t=5002

mailade en pricequote till Cathay Photo i Singapore om kameran men då fick jag ett pris på 8042SEK och det var lite väl dyrt för att vara Singapore tyckte jag...
 
Cathaypriset är inkl. 5 % skatt. Den dras av på Changi Airport i Singapore, men bara där enligt den info jag fick. Tar man landvägen ut kan man alltså inte dra av skatten.

I fjol la jag ett par dagar på att springa runt i olika kameraaffärer i Kuala Lumpur. Finns massor och åter massor men ingen riktigt stor och de flesta har ungefär samma utbud. Inget som kom ens i närheten av Cathay Photo (vilken jag också besökte.) Att hitta dslr av känt märke är dock inga problem i KL. Lite knivigare var att hitta Canons L-optik. Ett strö-ex här och ett där.

Den största butik jag fann var Syarikat Boeing i Sungei Wang Plaza. Ligger centralt mitt i smeten, hade hyfsade priser och kunde fylla i en garantisedel till skillnad mot vissa andra butiker. En inte helt obetydligt detalj :)

Den mest spännande butiken var annars den lilla YL Camera Service i det något slitna Pudu Plaza. En hel del Canon- och Nikonoptik, nytt såväl som begagnat, till billiga priser. Inga garantisedlar där dock. Email: [email protected]

Ingen skatt på kameraprylar i Malaysia.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.