Annons

Konvertrera raw-fil

Produkter
(logga in för att koppla)

vedeldaren

Medlem
Med Canon G3 följde programmet FileViewer. Ok, man kan enkelt spara om Canons speciella raw-fil till Tiff. Jag kan välja speciell effekt och välja kontrast, skärpa (på hela bilden?) etc. i tre steg från normal till hög, men inte sjutton ser jag så mycket skillnad av det.
Plugin för raw-filer (crw) till PS7 finns för någon tusenlapp. Jag vill ha verkligt bra argument för att investera i den.
Sen finns det säkert flera andra alternativ.

Kan någon reda ut vad som är bästa arbetssätt och mjukvara? Tackar på förhand
 
Jag använder PowerShovel-II till rådatafilerna från min G2:a.

Anledningarna är följande
- jag föredrar skarpare interpolering framför minimering av färgartefakter
- jag gillar inte att det Canons fula skärpning (för stor radie) läggs på även vid läget "låg"
- jag kan på ett smidigt sätt välja färgprofil (Canons färg blir ibland för röd, speciellt hudtoner)
- jag har full kontroll över det data som finns i högdagrarna som som endast finns i en av färgkanalerna
- bilden blir en gnutta större: 2312x1720 istället för 2272x1704
 
Små thumbnails

Det som jag stör mig enormt på när det gäller Canons egen mjukvara är att man inte kan förstora upp thumbnailsen för att sortera RAW filerna. Vad jag menar är alltså att jag kan inte kasta bort dåliga RAW bilder eftersom jag inte kan bedömer bilden när jag ser den bara 2 gånger 3 centimeter. Hur gör ni andra för att sortera? Får man större thumbnails i Power Shovel eller i Photoshops pluggin?
/David
 
Re: Små thumbnails

davidschreiner skrev:
Får man större thumbnails i PowerShovel eller i Photoshops pluggin?
Där kommer BreezeBrowser in i leken. Jag är ganska säker på att det är programmet du söker, själv använder jag dock bara dess "extrahera inbäddad JPEG-fil"-funktion och har mitt bildarkiv i Access.

För övrigt glömde jag en till mycket viktig anledning till att använda Powershovel. Det är kontrollen över vitbalansen. Tyvärr är den försämrad i PowerShovel-II, men i ursprungliga varianten är den perfekt: http://campuscgi.princeton.edu/~atchouvi/psh.cgi

Man klickar på bilden och får de värden som modifierar de röda och blå kanalerna så att de matchar den gröna. För finjustering ändrar man själv på siffrorna (med tangentbordet alltså).

Det är bara när det gäller konstljus som jag brukar ställa in vitbalansen själv, annars duger dagsljus/molnigt/auto utmärkt.
 
Jag försöker sätta mig in i detta med RAW, tar en del bilder med detta format men gillar inte Canons program. Är det mycket att vinna med något annat, måste alltid bilderna sparas om i dessa program då detta tar en del tid upplevs det som störande tycker jag. Är en snabbare dator att föredra (1400 är min på). Varför kan inte dom inte vara som typ photoshop, filerna kanske är lite större men inte så mycket. Är PowerShovel det mest använda..
 
bjorn_mattsson skrev:
måste alltid bilderna sparas om i dessa program då detta tar en del tid upplevs det som störande tycker jag.
Eftersom det skapas en ny (TIFF-)fil från rådatat så måste förstås den skrivas ner på hårddisken. Det tar högst några sekunder.

Är en snabbare dator att föredra (1400 är min på).
Jag tycker inte tiden för en konvertering är besvärande på en 800-Pc...

Varför kan inte dom inte vara som typ photoshop, filerna kanske är lite större men inte så mycket.
Nu förstår jag inte alls vad du menar?

Är PowerShovel det mest använda?
Kan jag inte tänka mig. För Canons systemkameror är väl Canons egna program bättre, annars använder många BreezeBrowser (använder Canons konverteringsmotor) och för systemkamerorna tror jag Capture one är populär.
 
Nu förstår jag inte alls vad du menar?

Jo Anders så här menar jag...

När jag använder Canons FileViewer och först läser in bilden så tar det cirka 10 sek. OK
Sedan när jag gör någon förändring tar det återigen ca 10 sek.
Men i photshop sker allt under tiden med en viss automatik snabbt och enkelt..
Jag kan inte programmet så bra så det kan säkert vara handhavande fel från min sida. Men det hade varit kul och kunnat detta när man har RAW formatet i kameran.
Men är det för bökigt får man väll köra i JPEG som vanligt
Mvh Björn
 
Jag kör Phase Ones programvara Capture One för raw-konvertering. Det programmer har en omedelbar förhandsvisning, goda inställningsmöjligheter samt den härliga funkationen att man slipper vänta på att en bild konverterats för att göra inställningarna på nästa. Man kan vänta med att konvertera bilderna eller låta processen pågå medan man gör sina justeringar. Mycket smidigt.

Capture One rekommenderas av Canon och finns i tre varianter.

Många placerar Capture One som ett av de bästa konverteringsprogremmen, Adobes som medelbra och Canons eget som ruskigt dåligt.
 
bjorn_mattsson skrev:
Jo Anders så här menar jag...
Jag missförstod dig totalt, det var visst granskningsbilden du skrev om...

Jag kan inte programmet så bra så det kan säkert vara handhavandefel från min sida.
Nej, det är nog bara så att Canons program är dåligt skrivet och därför är så segt.

Men är det för bökigt får man väl köra i JPEG som vanligt.
Har du ingen möjlighet att konvertera bilderna utan att granska dem först? I så fall behöver du ju bara vänta den tid det tar för själva konverteringen och resultatet blir samma som om du fotar JPEG. Allt för att ha chans att ägna lite mer tid till bilden om det är viktigt alternativt använda ett annat konverteringsprogram.
 
Sleepless skrev:
En nybörjare lägger sig i.. :)

Vad är skillnaden att fota med RAW kontra JPEG? Mer info i RAW?

För att göra det enkelt:
JPEG är en "förstörande" komprimering, RAW är rådata direkt från kameran, utan komprimering. Det är inte alla kameror som fixar RAW men de flesta kan även spara i TIFF, som är inte är förstörande.
 
Är det någon som vet om det finns något gratisprogram typ Capture One eller något liknande som är bättre än Canons program. Är dom som Canons kan jag ju behålla det jag har. Däremot kan man ju tycka att det är tråkigt att Canon inte kan få till något bättre, är det någon som vet vad 300d får med sig.
Detta med RAW är lite nytt för mig men det verkar vara något som kommer...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.