ANNONS
Annons

Konvertrar / Tubkikare!

Produkter
(logga in för att koppla)

at1981

Aktiv medlem
Hejsan!

---
Vad är det för konvertrar som är bra med minst 3X-förstoring?

---
Läste även om nå´t tillbehör som förvandlar ett objektiv till kikare med brännvidden/10 i förstoring.
Men sedan slog det mig att när jag såg detta (Nikon Lens to Scope) så kan man inte använda
denna pryl att fota med.

---
Sedan finns ju ett alternativ att fota via tubkikare.
T.ex. denna: http://www.nikon.se/sv_SE/product/s...scopes/edg-fieldscopes/edg-fieldscope-85-a-vr

Hur är det med F-värden när man fotar via en tubkikare, brännvidd upp till 1750mm enligt denna sida: http://www.nikon.se/sv_SE/product/a...eldscope-digital-slr-camera-attachment-fsa-l2
Så vitt jag vet så är det svårt att uppnå motsvarande med rena kameraobjektiv, Nikons kommande 800 mm med F 5,6 har mindre än hälften i brännvidd gentemot tubkikaren.

Hur är det med bildkvalitét om man jämför kameraobjektiv och tubkikare?
Kan man använda konverter på tubkikare för att fördubbla brännvidden, då den är belägen mellan kamerahuset och tubkikaren?

Med vänliga hälsningar Alexander T !!

Googla

Googla på digiscoping så har du och läsa ett par veckor med allehanda råd och bildexempel! Finns även många hemsidor som enbart handlar om ämnet. Det vanligaste sättet att digiscopa på är med kompaktkamera och tubkikare. Väldigt svårt och tidskrävande men efter ett par hundra timmars träning kan resultatet bli väldigt bra. Enklare då med systemkamera men ändå väldigt mycket svårare än med ett traditionellt objektiv. Googla och läs - det finns hur mycket som helst på nätet!

Hejsan!

---
Vad är det för konvertrar som är bra med minst 3X-förstoring?

Tänker du på en telekonverter med 3 X förstoring som du ska ha att fota med? Det finns inga bra. 2X är Nikons och Canons längsta, de släpper inga längre eftersom det inte går att få bra kvalité med dem. Dessutom tappar man autofokus med allt utom de allra ljusstarkaste objektiven. 1,4 är mer vanligt att man använder.

Vilket objektiv ska du använda den tillsammans med?