Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Konvertering: neg till pos, vilken film???

Produkter
(logga in för att koppla)

pettersson

Aktiv medlem
I söndags var jag på flygdagen på karstadsfpl. och då plåtade jag litt grann. Men tyvär hade jag bara negativfilm, nu vet jag inte om bilderna blev bra, men om de blev det vore det ju grymt häftigt att visa dem på duk. Så då tänkte jag att jag tar ett sånt här diaduplikatstativ och sätter i en negativ film, framkallar och ramar. Då borde det bli positiva negativ.

Men vilken film???

Andreas.

Kodak tillverkar en film som används för att skapa positiv från negativ. Den framkallas i vanlig C-41 och ger väldigt bra resultat.

Annars kan du skanna in och få dior utskrivet på ett bra labb.

Såg tyvär bara slutet, kom runt 3, p.g.a. sega föräldrar. Såg F16, JAS lite hawker hunter och lite B17. När jag var där tänkte jag faktiskt att du kunde vara där och såg en jag tyckte var lite likt... va inne och kolla på din profil precis nu och sen du har byt bild på dig var det inte så likt den jag såg. Äh... häftigt va´re i alla fall. Man fick su se det grymmaste:).

Andreas.

Varför har svenska Kodak en så dålig webbsida?

Det är denna film jag menar:

http://www.kodak.se/cgi-bin/webCata...=en&product=KODAK+VERICOLOR+Slide+Film+SO-279

Du använder den alltså för att med utrustning för diaduplikat göra dior av din negativ.

Filmen är en negativ film utan orange mask och jag gjorde för tio år sedan många sådana jobb med bra resultat. Det är bra om du har lite vana vid att göra diaduplikat, bland annat krävs det en del testande för att finna rätt filtrering.
Jag skulla absolut lämna filmen på ett labb av proffskvalitet för att kunna lita på jämna färger från gång till gång.

Jag har ingen som helsterfarenhet av duplicering, vad tror du jag är med i fotoklubbar för? :D

Andreas.

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar