Annons

Konvertering av DSLR för IR-fotografering

Produkter
(logga in för att koppla)

Walle

Aktiv medlem
Jag funderar att skicka iväg min 10D till http://www.lifepixel.com/index.html för konvertering för IR-fotografering.

De har två olika typer av konvertering, en där de byter ut det inbygda IR cut-filtret till ett glas som släpper igenom alla våglängder. Med denna konvertering måste man altså ha IR-filter på objektivet för IR-fotografering. Normal fotografering kan göras om man monterar ett UV+IR cut-filter på objektivet.

Den andra varianten är att de byter ut IR cut-filtret mot ett IR pass-filter, som blockerar allt UV och synligt ljus. Då kalibrerar de även om kameran (standard för 50/1.8, men man kan skicka med ett annat objektiv som man vill ha kameran kalibrerad för) så man kan använda den precis som vanligt, men att bilderna blir IR-bilder istället.

Första frågan: Är det någon som har fått sin kamera konverterad för IR-fotografering? Om ja, vart, och vad kostade det?

Fråga två: vilken av de två ovanstående konverteringarna hade ni valt? Det lutar åt den sistnämnda, just för att man då kan fotografera som vanligt men med IR-bilder som resultat. Gör man den övre konverteringen så ser man ju inget i sökaren när man fotograferar IR, tack vare att man måste ha ett IR-filter på objektivet när man fotograferar.

Fråga tre: vilken brännvidd hade ni valt att få kameran kalibrerad för? 50mm är ju billigt, men vill man inte ha kortare brännvidd? Speciellt med 1.6 gångers fov crop? Jag funderar på 28mm eller 35mm. Fördelen med 35mm är att jag redan äger ett sånt, och att jag aldrig använder det. Men samtidigt så känns 35mm (som på 10D motsvarar 50mm i utsnitt) som en "tråkig" brännvidd. Jag känner att jag oftast vill ha med vidvinkligt vid landskapsforografering, och det är väl till 90% just landskapsfotografering man gör med IR.
 
Nikon D100iR

Ungefär samma fråga, där du hittar några svar.

Nikon D100

Konverterad 2007 hos Life Pixel, kostade USD 375 inklusive fokusjustering för kitzoomen AF-S Nikkor 18-70/3.5-4.5 G (jag kommer inte ihåg om jag skickade med objektivet eller ej).

Aktuella priser finns på Life Pixels sajt, varierar lite från kameramodell till kameramodell.

Frakten som utrikes paket Sverige - USA kostade cirka 300:-
Frakten USA - Sverige kostade cirka USD 55 med USPS.

Ingen tull och moms. Det blev lite korrespondens med Tullverket när kameran kom tillbaka till Sverige om varför kameran skickades omkring, värde mm (jag och Posten hade nog missat något formellt papper vid exporten), det fixade sig med ett brev med bifogat debiteringsunderlag mm.

Det tog en knapp månad innan kameran var tillbaka konverterad o fin.

Om du har välstädat och dammfritt hemma tror jag inte du ska vara rädd för att skruva själv, det finns bra bruksanvisningar på Life Pixels sajt.

Jag rekommenderar verkligen en konvertering. Det är härligt med handhållna tider utan stativ, snabbt hanterande utan att skruva på/av filter och att kunna se genom sökaren som vanligt.
 
Hur blir det om man vill ta vanliga bilder sen efter konvertering? försämras kvalitet? skärpan?

Jag kan tänka mig att det är skönt att ta IR bilder handhållen och slippa långa slutartider. Men om det är värt att konverta den vet jag inte eftersom jag använder den inte så mycket.
 
MSLink skrev:
Hur blir det om man vill ta vanliga bilder sen efter konvertering? försämras kvalitet? skärpan?
När man byggt om en kamera så kan man inte längre ta konventionella bilder med den. Kamerasensorns filter som normalt blockerar större delen av IR (o släpper igenom synligt ljus) är ju ersatt med ett filter som blockerar synligt ljus (o släpper igenom IR).

Life Pixel kan i o f s återställa kameran igen, kostar ungefär samma pengar ännu en gång.
 
Tack för svaret, då är det bäst att ha en kamera till som kan används som IR-fotografering.
 
Kanske bäst att vara tydlig

Mina erfarenheter ovan är efter ombyggnad med ett "standard color IR"-filter.

Hur det funkar efter ombyggnad med ett "UVIR + Visible (full spectrum)" ev kompletterat med lösa filter på objektivet har jag ingen erfarenhet av.

Så här skriver Life Pixel:
"The advantage of a clear full spectrum conversion is the ability to change filters in front of the lens. You can shoot UV, visible, IR and everything in between depending on the filter you use. So you can achieve all of the above images and more, with appropriate filters.
The disadvantage is also the fact that you have to use filters in front of the lens and since IR filters are opaque black the viewfinder will be blocked making it harder to compose, meter and focus.
This conversion is mainly used in special applications photography like forensics, astronomy, medical, etc."
 
Tackar för din input Bo! Precis vad jag ville höra! :)

Nu står bara valet mellan standard color IR filter eller Enhanced color IR filter :)
Tror dock att jag kommer köra med standard, kollar man på deras testbilder så känns inte skillnaden mellan standard och enhanced värt de extra $50.

Jag har ju köpt mig en 5D, så därför tänker jag konvertera min 10D, eftersom jag vet att jag aldrig mer kommer använda den för normal fotografering. Att sälja den känns inte heller som nån idé, då man bara får småpengar för den, då är det betydligt roligare att ha en dedikerad IR-kamera :)
 
Walle skrev:

Jag har ju köpt mig en 5D, så därför tänker jag konvertera min 10D, eftersom jag vet att jag aldrig mer kommer använda den för normal fotografering. Att sälja den känns inte heller som nån idé, då man bara får småpengar för den, då är det betydligt roligare att ha en dedikerad IR-kamera :)

Smart tänkt! Det skulle jag också göra om jag vore du.
 
Jag köpte nyligen en 350D och byggde om den själv till en deikerad IR kamera. Det var mycket enklare än vad jag trodde men det var ändå svårt. Tog 4-5 timmar att skruva isär kameran och sätta ihop den. Jag köpte ett helt vanligt dagsljusfilter på elfa och sedan monterade bort hotmirrorn och satte in ett IR filter.

Ny slipper man ha stativ när man fotar IR, AF fungerar utan problem och man kan se i sökaren.
 
Har för mig att det finns en specialversion av 20D för astrofoto som har just detta.

Heter typ Canon EOS 20DA
 
Att 20Da är så speciell är inte till största delen att den är IR utan att det var den första canon kameran med live view. Sen att den släpptes enbart i japan är en annan sak.

Att skicka iväg sin kamera på "ombygga" är rätt onödigt, vem som helst som har ett par skruvmejslar kan göra samma sak på fem timmar. Och materialen att skaffa till kameran är inte så svårt att köpa heller.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.