Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Konvertera till dng med Lightroom 4?

Produkter
(logga in för att koppla)

revolvopolis

Aktiv medlem
Jag har tankat ner betan av lr4 och konverterat lite bilder till dng och det ser bra ut dock är det lite taskig förhandsvisning i biblioteksläget men försvinner om man zoomar. Vågar man konvertera hela bildbiblioteket till dng? Har nu .cr2 och metafiler och det verkar som kr slår ihop dem. Vet att man skall vara försiktig med beta... Men:)

Har även märkt att det bara går att konvertera 100 åt gången... Finns det nån lösning?

En sak till vinner man nått på att konvertera sina jpg till dng?

Ladda ner Lightroom 3 provversionen gratis och konvertera allihopa på en gång. Dessutom slipper du LR4 ev buggar.
Nej, man tjänar inget på att konvertera JPG till DNG. Tar bara större utrymme och längre tid att ladda.
Själv har jag bara JPG, DNG och TIFF i mitt bibliotek. Alla RAW filer är numera DNG filer. TIFF är de redigerade versionerna i PS och JPG är från den "gamla" goda tiden.

/Stefan

Ladda ner Lightroom 3 provversionen gratis och konvertera allihopa på en gång. Dessutom slipper du LR4 ev buggar.
Nej, man tjänar inget på att konvertera JPG till DNG. Tar bara större utrymme och längre tid att ladda.
Själv har jag bara JPG, DNG och TIFF i mitt bibliotek. Alla RAW filer är numera DNG filer. TIFF är de redigerade versionerna i PS och JPG är från den "gamla" goda tiden.

/Stefan

Går det att konvertera alla på en gång i LR3?

Du slipper i alla fall en extra xmp-fil att hålla reda på (t.ex. vid kopiering) om du konverterar till dng.

Det har rimligtvis sina nackdelar om man gör backuper ofta. XMP-filerna är små och bekväma att hantera och ändras mycket oftare än själva RAW-filerna. Riktigt bra nätbackupmjukvara delar förstås upp stora filer (som RAW) i block och skickar bara de förändrade delarna men det är mycket mer resurskrävande än att skicka en mindre XML-fil.

Du slipper i alla fall en extra xmp-fil att hålla reda på (t.ex. vid kopiering) om du konverterar till dng.

Jag har upplevt att importerar man till DNG direkt från CF kortet och märker ett par bilder med stjärnor och gör lite justeringar, så följer ej detta med filen, iaf inte stjärnorna. Vilket är väldigt frustrerade då jag jobbar på flera datorer och vill slippa flytta med LightRoom bibloteket var gång.

Någon som vet varför det blir såhär? Kan man automat-spara xmp filer på allt i LR, så man slipper cmd+s / ctrl+s ?

Någon som vet varför det blir såhär? Kan man automat-spara xmp filer på allt i LR, så man slipper cmd+s / ctrl+s ?

Ja, du kan spara automatiskt till XMP.
Nedastående är från Adobes hjälp på http://help.adobe.com/sv_SE/lightroom/using/WS638E3AC9-A04C-4445-A0D3-F7D8BA5CDE37.html

Ange var metadataändringar ska skrivas
Justeringar och inställningsdata skrivs automatiskt till katalogen. Du kan även ange att ändringarna ska skrivas till XMP. Om du vill att de ändringar du gör i Lightroom ska kännas igen i andra program måste metadata skrivas till XMP.

1. Välj Redigera > Kataloginställningar (Windows) eller Lightroom > Kataloginställningar (Mac OS).
  2. Klicka på fliken Metadata och gör sedan något av följande:
    • Markera Skriv ändringar automatiskt i XMP-fil för att metadata för ändringar och inställningar ska skrivas i en XMP-fil.
    • Avmarkera Skriv ändringar automatiskt i XMP-fil om du endast vill att metadata för ändringar och inställningar ska skrivas till katalogen.
Om du väljer att inte automatiskt skriva metadata för ändringar och inställningar i en XMP-fil, kan du markera en fil och sedan välja Metadata > Spara metadata i fil.

Det blir så för att det är konstrurerat för att vara så. Det kan ändras, inställningen för att automatiskt uppdatera XMP finns under kataloginställningar. Men den är döden för prestandan.

Det känns som en lösning, prestandan e kanske inte så viktig då datorerna är väldigt kraftiga.
Men om jag väljer detta val och använder DNG, då skrivs dom till metadatan i DNGen då eller?

Själv anser Jag det onödigt att skriva in all info till xmp filen eller DNG filen. Varför ska man behöva göra det? Arbetar du från en och samma dator och jobbar med att allt sker ifrån LR, dvs även Edit in, så är det helt onödigt att be LR skriva till xmp. Därför är denna funktion också i default avstängt.

/Stefan R. Nilsson

Själv anser Jag det onödigt att skriva in all info till xmp filen eller DNG filen. Varför ska man behöva göra det? Arbetar du från en och samma dator och jobbar med att allt sker ifrån LR, dvs även Edit in, så är det helt onödigt att be LR skriva till xmp. Därför är denna funktion också i default avstängt.

/Stefan R. Nilsson

Jag arbetar på minst två datorer så för mig är det bra att denna funktionen finns, DNG med XMP fil inbakad är något min chef föredrar. Hade jag själv valt så hade jag kört XMP brevid och kanske tom Capture One, men det är en annan sak.

Ok. Då förstår jag. Det är bara skrivtiden till filen som är negativ påverkan. Så har du mkt minne, dvs inte behöver använda cache så mkt och en snabb HD lär du inte märka skillnad om du aktiverar funktionen. Tror inte det är nån skillnad mellan att skriva till xmp eller DNG.

/Stefan R. Nilsson

Ok. Då förstår jag. Det är bara skrivtiden till filen som är negativ påverkan. Så har du mkt minne, dvs inte behöver använda cache så mkt och en snabb HD lär du inte märka skillnad om du aktiverar funktionen. Tror inte det är nån skillnad mellan att skriva till xmp eller DNG.

/Stefan R. Nilsson

Tack för bra svar. Kör SSD och full med ram i Macarna så det går fort :)

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto