Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Konvertera sensor, från färg till monokrom

Produkter
(logga in för att koppla)

fimpen_b

Ny medlem
Ingen har väl missat att Leica släppt en kamera som bara tar i svartvitt. Det finns stora fördelar med detta, särskilt vad gäller skärpan, men sensorn blir också ljuskänsligare. Här finns exempel: http://www.maxmax.com/b&w_conversion.htm

I USA finns ett företag som konverterar vanliga färgsensorer till svartvita sådana, med mycket goda resultat. Det ska tydligen vara rätt svårt, men det skulle vara väldigt kul att testa, t.ex. på min gamla 450d.

Nu undrar jag om någon av er vet någon som kan utföra det här eller, ännu bättre, har prövat själva?

Tillägg: Hittade en video där någon visar hur man gör, tror jag. Någon i Stockholms-området som är sugen att testa? http://ghonis2.ho8.com/rebelmod450d1.html

Senast ändrad:
Känns rätt svårt att ta bort mikrolinserna och färgfilterna då dessa fysiskt är en del av sensorn.
Tar man bort mikrolinserna borde man också få problem med objektiv som inte är riktigt telecentriska.

Det som jag tror dock gör rätt mycket är att dem plockat bort AA filtret som sitter framför sensorn hos i princip alla digitala kamerahus. (Anti-aliasing filtret sitter ihop med hot-mirror filtert).
Plockar man bort denna detalj och kalibrerar om kamerahusets fokus så kommer man få skarpare bilder, men man har också betydligt större risk att få interferensmönster i sina bilder (vilket är anledningen till att AA filtert faktiskt sitter i våra kamerahus). Dessutom kommer färgerna bli fel då man får störningar från infraröda våglängder som hit-mirror filtret tidigare reflekterade bort.

Webbsidan du länkar till visar bara hur man plockar bort hot-mirror filtert (där även AA filtert är monterat). För att ta bort mikrolinserna och färgfilterna för varje pixel krävs nog slipning av sensorn, inget man enkelt gör själv direkt.

Du verkar ha rätt. Hittade, efter en ovanligt extensiv sökning, till slut ett forum där ett par amatörförsök har gjorts (astrofotografer såklart, läs tråden, den är grym, http://stargazerslounge.com/topic/166334-debayering-a-dslrs-bayer-matrix/). Ingen av dem verkar ha lyckats helt, och det verkar rätt svårt att få bort hela filtret, men helt möjligt. Än så länge vågar jag nog inte försöka mig på det, vill gärna hitta någon som lyckats bättre först, alternativt någon som redan försökt eller tror sig kunna göra det. Finns det ingen avancerad kameraverkstad eller hemmapulare någon kan rekommendera? Så en jämförelse mellan Leica M9 och Monochrom, som har samma sensor, den förra med Bayer färgfilter, den senare utan, och skillnaden i skärpa är faktiskt inget annat än enorm, eller åtminstone väldigt stor. Så det vore väldigt kul att testa.

För att få bättre skärpa finns inga genvägar, har du inte ett skarpt objektiv kommer du aldrig att få en skarp bild.

För att få bättre skärpa finns inga genvägar, har du inte ett skarpt objektiv kommer du aldrig att få en skarp bild.

Så är det naturligtvis, men än så länge begränsar sensorerna betydligt mer än objektiven gör (om det inte handlar om rena skräpgluggar).

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar