Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Konvertera MRW till DNG

Produkter
(logga in för att koppla)

Zebulah

Aktiv medlem
Funderar lite på att konvertera alla mina MRW-filer till DNG istället för att

1. de tar mindre plats för även om hårddiskar är billiga så ser jag helst att jag slipper köpa två nya hårddiskar för backupen

2. DNG är ett "standardformat" som förhoppningsvis kommer att stödjas i fortsättningen och då kanske inte bara av Adobe

3. information och annat sparas i DNG-filen istället för i en separat xml-fil.

Så min undring är om det finns några skäl som talar mot att konvertera? Vet att man i en annan tråd anser att Nikons egna programvara är väldigt bra på brusreducering och därför kanske man inte skall konvertera NEF-filer till DNG men programvaran som följde med min D5D är knappast ett motiv till att inte gå över till DNG.

Zebulah skrev:
Funderar lite på att konvertera alla mina MRW-filer till DNG istället för att

1. de tar mindre plats för även om hårddiskar är billiga så ser jag helst att jag slipper köpa två nya hårddiskar för backupen

2. DNG är ett "standardformat" som förhoppningsvis kommer att stödjas i fortsättningen och då kanske inte bara av Adobe

3. information och annat sparas i DNG-filen istället för i en separat xml-fil.

Så min undring är om det finns några skäl som talar mot att konvertera? Vet att man i en annan tråd anser att Nikons egna programvara är väldigt bra på brusreducering och därför kanske man inte skall konvertera NEF-filer till DNG men programvaran som följde med min D5D är knappast ett motiv till att inte gå över till DNG.

Inte idag tycker jag. Jag har gjort detta i ett par år nu och jag ser bara fördelar men i tidigare versioner av Adobes DNG konverterare så tappade jag ibland data speciellt i helt svarta partier av bilderna. Det skedde dock bara om man körde komprimerat. Dessa bilder blev OK okomprimerade.

Allvarligare dock är att vissa konverterare bara kan läsa DNG-filer som konverterats från RAW-filer som redan stöds av konverteraren. Det är väl egentligen det enda, men detta är ganska allvarligt för man vill ju ibland gå via DNG just för att man kanske har en så ny kamera att dess RAW inte ännnu stöds.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto