ANNONS
Annons

Konvertera från jpg till tiff?

Produkter
(logga in för att koppla)

aminata

Ny medlem
Hej på er,

Jag håller på med mitt första stora fotojobb, där jag under sommarens gång fotat flera gånger för ett projekt. Nu ska jag redigera alla bilder, och kunden vill ha dem i både jpg och tiff. Blir det fel om jag gör som jag vanligen gör, d.v.s grovredigerar i Lightroom, exporterar till jpg, öppnar jpg-filerna i Photoshop, redigerar klart, och sparar både som jpg och tiff? Jag går alltså från jpg till tiff, men gör det någon skillnad i slutändan jämfört med om jag går direkt från råfilen till tiff?

Hej på er,

Jag håller på med mitt första stora fotojobb, där jag under sommarens gång fotat flera gånger för ett projekt. Nu ska jag redigera alla bilder, och kunden vill ha dem i både jpg och tiff. Blir det fel om jag gör som jag vanligen gör, d.v.s grovredigerar i Lightroom, exporterar till jpg, öppnar jpg-filerna i Photoshop, redigerar klart, och sparar både som jpg och tiff? Jag går alltså från jpg till tiff, men gör det någon skillnad i slutändan jämfört med om jag går direkt från råfilen till tiff?

Hej !

Nej, gör tvärt om, exportera i tiff, ps-editera, spara i psd, spara i tiff, spara i jpg om du vill,
men behåll och gör alla editeringar i psd-filen.

Ja, det sker alltid en förstörande komprimering i jpg, sen en annan sak om den syns.

Ett flertal sparande i jpg blir inte bra.

//MW

Hej på er,

Det finns ingen anledning att exportera bilderna från Lightroom. Inne i Lightroom kan du välja att redigera bilderna i Photoshop. Du sparar sedan bilden och stänger den (byt inte filnamn). Slutligen exporterar du dina bilder i TIFF-format.

Att gå via jpg försämrar bildens kvalitet helt i onödan.

www.bilderavmig.se

Inne i Lightroom kan du välja att redigera bilderna i Photoshop.

Tack för svaren, härligt att det finns folk att fråga när man inte själv är säker! Det var just det där jag inte riktigt hade koll på.
Och angående att välja "redigera i Photoshop" inne i Lightroom så har det aldrig riktigt funkat för mig, får upp en ruta om att jag saknar något plugin till camera RAW och färgerna blir skumma när det väl öppnas i Photoshop, därav min lilla omväg via exportering. Ska försöka reda upp det. Bilderna ska användas till en broschyr, så antar att kvalitén är rätt viktig.

Tack för svaren, härligt att det finns folk att fråga när man inte själv är säker! Det var just det där jag inte riktigt hade koll på.
Och angående att välja "redigera i Photoshop" inne i Lightroom så har det aldrig riktigt funkat för mig, får upp en ruta om att jag saknar något plugin till camera RAW och färgerna blir skumma när det väl öppnas i Photoshop, därav min lilla omväg via exportering. Ska försöka reda upp det. Bilderna ska användas till en broschyr, så antar att kvalitén är rätt viktig.
Exportera i så fall en 16-bitars TIFF-fil från LR och öppna den som vanligt i PS. Gör de justeringar du behöver i PS och spara som jpeg i full kvalitet. Vill du kan du importera TIFF-filen i LR igen. Enklast är det om du får det att fungera automatiskt som beskrivits tidigare, men omvägen jag beskriver fungerar lika bra. PSD-filer behöver du inte använda dig av överhuvudtaget.

Hej !

Nej, gör tvärt om, exportera i tiff, ps-editera, spara i psd, spara i tiff, spara i jpg om du vill,
men behåll och gör alla editeringar i psd-filen.

Ja, det sker alltid en förstörande komprimering i jpg, sen en annan sak om den syns.

Ett flertal sparande i jpg blir inte bra.

//MW

Varför i herrans namn göra livet så fruktansvärt krångligt för sig?
TIFF stödjer - precis som PSD - både lager och kanaler.
Spara antingen din bild i TIFF eller PSD. Därifrån kan du sedan sparar en JPG att maila eller som lågupplöst.

/

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar