Advertisement
ANNONS
Annons

Konverter fråga D70

Produkter
(logga in för att koppla)

Andreas K

Aktiv medlem
Jag har bestämt mig för att skaffa mig en Sigma 120-300 mm f2.8 EX APO HSM , men jag behöver lite mera information om telekonverter.

Vilken fungerar bra med en D70 om jag vill fota fåglar och naturbilder.
Dvs inget action relaterat annat än kanske några flygande eller landande fåglar.

HEJ
Jag har som du en D70 med Sigmas 120-300. Är i det stora hela nöjd med kombinationen men autofokusen är INTE lika snabb eller säker som när den optiken sitter på ett proffshus som D2h, men det visste du säkert redan. (Inte ens då hänger den riktigt med på ishockey men väl fotboll, säger de proffs som lånat mitt tele till sitt D2h och provat.)

Med nu frågade du om konverteranvändning (Sigmas egna utgår jag från), och jag tycker det går bara marginellt långsammare än utan på min D70.

Är det dessutom hyggligt ljust och fokusavståndet inte ska ändras så mycket går det riktigt FORT och säkert för det mesta, även med den stora konvertern. Har nu sålt den lilla 1,4 och har bara 2,0 kvar, just för att kunna fota fåglar och djur på avstånd.

Hoppas det kan vara till någon vägledning.
/Fride

Även om jag nu är en Canonanvändare, så tackar jag också för informationen eftersom jag just nu överväger en extender till min 70-200/2.8 för fotboll och är intresserad av all information om förändringar i autofocushastighet

--jalle

Ingen skillnad utan/med 1.4-konverter

Jag använder också Nikon D70 ihop med Sigma APO 120-300/2.8 EX IF HSM.

Märker ingen skillnad i fokuseringshastighet och -säkerhet om jag dessutom använder Sigmas 1.4-konverter ("Sigma APO tele converter 1.4x EX").

hello, även jag kör 120-300 med olika konvertrar, tycker däremot att 2x ger sämre skärpa än vad 1,4x ger, jag är inte nöjd med bilderna som jag tar med 2x oberoende av slutartid och bländare...
1,4x ger iaf riktigt fina bilder

Har blivit lite konfunderad av att läsa era inlägg.

Ett objektiv med inbyggd fokusmotor, såsom AFS, HSM mfl. objektiv fokuserar väl lika fort på alla kamerahus? D70 och D2H borde vara lika snabba.

Om man kopplar in en teleconverter så är ju motorn i objektivet precis lika snabb som utan teleconverter. Lite långsammare kan det kanske gå eftersom kameran får ett ljussvagare objektiv att bedömma fokus genom. Men är denna skillnad märkbar om man håller sig inom f5.6 som Nikon ska klara av?

/Erik

Det är väl just det minskade ljuset som ställer till det för fokuseringssensorerna. Om de behöver öka insamlingstiden för att mäta kontrasten korrekt så påverkas ju hela processen. Tror jag.

Kvalitet med konverter

Jag använder x1,4 till mitt Sigma 10-300 f/4 HSM
APO - i 300 läget är det omöjligt få bra skärpa
oavsett slutartid. Någon som känner igen detta problem? Kan det ha att göra med vibrationer från
spegeln?

/roger

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar