Annons

konverter eller nytt teleobjektiv ?

Produkter
(logga in för att koppla)
Skulle vilja veta om det finns en konverter till smc pentax faj 75-300 så att man får dubbla förstorningen eller om det är bättre att köpa ett sigma 150-500 ? Man förlorar ju lite ljus med konverter men det tar mycket mindre plats när man reser och de flesta foton är ju dagtid utomhus.
Är tacksam för lite tips och råd........

Det hänger också på hur bra objektivet är i förhållande till den upplösning ditt kamerahus har. Dvs frågan är om det finns mer detaljer att hämta med en konverter. Har objektivet lägre upplösning än din sensor så kommer inte en konverter ge någonting, då kan du lika gärna interpolera upp bilden i datorn.

Pentax FAJ 75-300 är ett såpass billigt objektiv att på 300mm så får jag bättre bilder med mitt DA 50-200 på 200mm och intepolerat. Jag skulle inte rekommendera en konverter ihop med det objektivet.

Jag skulle inte rekommendera det objektivet överhuvudtaget egentligen. det låter mycket och är inte speciellt skarpt över 200mm, men vad kan man begära för ca 1500kr

Jämför du med ett sigma 150-500 så pratar vi om ett objektiv på ca 10.000:-

Kombinationen Sigma 70-200/2.8 och konverter är kanske en mer rättvis jämförelse...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar