Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Konventera film till avi-format

Produkter
(logga in för att koppla)

realeye

Aktiv medlem
Hejsan!

Jag har ett mycket stort problem. Jag har spelat in film med min digitala videokamera. Har sedan redigerat filmen i Pinnacle Studio 10 och brännt den till skiva. Sedan råkade min dator kracha och filmen försvann (förutom den jag hann bränna).

Men nu kommer jag äntligen till mitt problem.

När jag öppnar skivan jag har brännt så hittar jag ingen AVI-fil som jag kan redigera. Det är bara en massa andra konstiga filformat .VOB .IFO och .BUP . Det lägger sig som en video- och en audio-mapp på skivan. När jag sätter in skivan i dvd-spelaren så startar den automatiskt.

Hur kan jag konventera denna film till avi-format igen?

Det gör inget om hela filmen blir en enda stor avi-fil.

Hjälp!!!!

Uppenbarligen spelar du in i DVD-format.

Googla på "konvertera DVD till AVI" så får du säkert många svar. Googla "convert DVD to AVI" så får du ännu fler.

DVD x kan rippa DVD-filmer till de format som du har en kodare för. Det är väldigt enkelt att använda (relativt andra fria program) och återfinns här: http://www.labdv.com/dvdx/

Nu vet inte jag vilka kodare du har installerat men du bör kunna konvertera till någonting som du kan läsa, även om det kan ta några försök.

Avi är inget format utan en kontainer som kan innehålla en mängd olika typer av information. En avi-film kan ha filmen kodad med mpek, divx, xvid osv och ljuder med mp3, wav eller något annat men fortfarande vara en avi-fil.

auto gk

det finns ett program som heter Auto gk, som omvandlar dvd till Avi divx eller xvid. Det tar ett par timmar , beror på hur lång filmen är, men kvalitén blir outstanding.
Det är ett gratis program , googla lite.

Det kan verka lite komplicerat att fatta i början och behöver du mer hjälp hur det funkar får du höra av dej.

mvh

Ok!

Tack för alla tips från Er!

Jag ska nu hem o testa och se om jag kan fixa detta. Det är ju inte hela världen annars, bara att det blir delat på två skivor istället för en skiva. Men lite irriterande är det ändå.

Nu ska jag göra backup på allting hela tiden.

Man lär sig av sina missag heter det ju....

realeye skrev:
Ok!

Tack för alla tips från Er!

Jag ska nu hem o testa och se om jag kan fixa detta. Det är ju inte hela världen annars, bara att det blir delat på två skivor istället för en skiva. Men lite irriterande är det ändå.

Nu ska jag göra backup på allting hela tiden.

Man lär sig av sina missag heter det ju....

Senaste versionen av NERO har dessa funktioner annars att direkt kopiera filmer från en DVD till AVI-format (ev andra film format också)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar