Annons

Kontrastfilter till Fine Print L

Produkter
(logga in för att koppla)

glugg

Aktiv medlem
Hej Stod i mörkrummet häromkvällen och kopierade på Ilfords Multigrade 44 M och Ilfords kontrastfilter Inga problem, fint papper. Kopierade också på Kodaks papper Plymax II RC Semi matt med samma filtersats också det ett bra papper men något mjukare än Ilfords. Så skulle jag också prova att kopiera på Fine Print L Variabel Contrast RC. Samma filtersats samma mörkrumsbelysning samma neg, som för övrigt var ganska tätt och krävde 40 sek med fullt öppet objektiv till Ilford och Kodakpapperen. På Fine Printpapperet syntes inte mycket spår efter 40 sek. Varför? Vad gör jag för fel? Fine Printpapperet hade en blank sida som jag hade uppåt. Någon som kan lösa detta problem?
 
Tack för den upplysningen Mats. Det blir till att fördubbla belysningstiden och kanske mer än det.
 
Fineprint L har ingen blank sida men väl två mindre blanka sidor varav den ena (baksidan) är lite mera matt än den andra. Det är ett papper av klorbromsilvertyp som kräver lite längre tider.

40 sek vid full öppning på Ilfordpapper tyder på ett extremt tätt negativ. Vid 2 stegs nedbländning blir ju tiden i så fall nästan 3 minuter och det är på tok för lång tid. När jag kopierat på Fineprint L i stl 24x30 med normaltäta negativ har jag fått belysningstider på 20-40 sek vid nedbländning till 8-11. Har då använt 150W-lampa i kondensorapparat.
 
Jo negativet är mycket mörkt/tätt. Motivet är ett fönster innifrån med en gardin framför där ljuset silade igenom. Har mätt ljuset med lös mätare, är inte så duktig på det, så för riklig exponering har det blivit.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.