Annons

Kontrakt frågor..

Produkter
(logga in för att koppla)

Niclasfoto

Avslutat medlemskap
Hejsan!

Frågor ang kontrakt.

- använder ni ngn slags standard köpt på bokhandeln eller printar/kopierar ni egna kontrakt med egen logga och allt på?

- använder ni er av ett grundkontrakt där ni bara specifiserar "användandesyftet" eller har ni flera olikt utformade kontrakt?

- är det ngn där ute som rent av skriver nytt kontrakt för varje kund?

Jag sitter här och pusslar lite med egna kontrakt och har kommit fram till att jag själv behöver tre olika kontrakt. Jag har hittat kontrakt på bokhandeln men för att täcka mina olika behov så ser de så olika ut. Därav så sitter jag nu här och pysslar i PS.. med logga text ++.

Avslutningsvis så hade det varit roligt att se exempel på era kontrakt, om ni vågar visa...

MVH Niclas, middagsdags,, Wweeeei gissa vad jag skall äta vetja? :)

Re: Ingen som har ngt att komma med?

Niclasfoto skrev:
Kanske är det så att det är jag som bryr mig för mycket om såna detaljer:)!

Nä, men jag väntar med spänning på ditt färdiga resultat ;)

Kanske ett tips för FS, att tillhandahålla vettiga enkla kontrakt att kunna printa ut (för betalmedlemmar). Vanliga avtalskontrakt, men även för att fota minderåriga osv.

//Liza

Re: Re: Ingen som har ngt att komma med?

Canonliza skrev:
Nä, men jag väntar med spänning på ditt färdiga resultat ;)

Kanske ett tips för FS, att tillhandahålla vettiga enkla kontrakt att kunna printa ut (för betalmedlemmar). Vanliga avtalskontrakt, men även för att fota minderåriga osv.

//Liza

Ja det är ett superbra förslag Liza!!

Ett gäng olika kontrakt för att använda som mall hade suttit finfint för många tror jag.

Jag har arbetat fram en ok logga som jag kommer att låta "gå igen" på allt av visitkort, kontrakt, presentationer, kuvär etc..

Vågar inte visa ngt ännu;)

MVH Niclas,

Jag har sökt aktivt efter kontraktmallar på internet men har inte hittat ngt bra.. Kommer bara fram till advokatbyrårer mfl som jobbar med sånt.
Visst, ett kontrakt är ngt som anpassas efter det enskilda avtalet men en mall måste man väl kunna hitta tycker jag;)

MVH Niclas,

Stiffneck skrev:
Vågar jag föreslå BLFs prislista? Där finns det utkast för enkla avtal.

Ja och den kostar pengar att skicka efter. Jag tycker det vore kanon med en sån tjänst här som vi kan uppdatera allteftersom man kommer på detaljer mm.

//Liza

Canonliza skrev:
Ja och den kostar pengar att skicka efter. Jag tycker det vore kanon med en sån tjänst här som vi kan uppdatera allteftersom man kommer på detaljer mm.

//Liza

Ja det är det jag också är ute efter..

Betala för ett kontrakt tar mig emot, kan ju rent teoretiskt skrivas på dasspapper med få ord..

BFL har jag aldrig satt mig in i men det är väl dags. Tackar för det tipset. Har du en länk?

MVH Niclas,

Finns PDF mall på www.sfoto.se för uppdragsfotografering som går att ladda ner. Funkar bra för mig med lite modifikationer.

Jag har gjort alla avtalsmallar i InDesign och kan därmed mycket enkelt ändra olika uppgifter. Ex. kund, namn, artikel etc. InDesign är nog enklare att jobba med i detta avseende än Photoshop.

Som du kanske vet är INDesign ett layoutprogram vilket gör det mycket lättanvänt i dessa sammanhang. PS är ett bildredigeringsprogram.

Hehe, jo jag vet nog om de olika programmen.
Man tager vad man haver och visst går det bra med text i ps.. mindre praktiskt säkerligen.

Tack för länkarna!

MVH Niclas,

Canonliza skrev:

Jösses! Broschyren kostar hela etthunda bagis och spar en hel massa tid! Tid som du kan lägga på vettigare saker. Som att plåta. Eller sälja dina tjänster. Eller kanske fakturera dina kunder.

Om man tycker det är festligt att lägga tid på att skriva avtal kanske det är dags att sadla om till jurist. Och sälja sin tid till fotografer... :)

Stiffneck skrev:
Jösses! Broschyren kostar hela etthunda bagis och spar en hel massa tid! Tid som du kan lägga på vettigare saker. Som att plåta. Eller sälja dina tjänster. Eller kanske fakturera dina kunder.

Om man tycker det är festligt att lägga tid på att skriva avtal kanske det är dags att sadla om till jurist. Och sälja sin tid till fotografer... :)

Förstår nog humorn i det du skriver men ingen kan ju komma och säga att det är olyckligt att man har sina egna papper med den egna prägeln på, eller?
Jag ser det nog endast som mycket positivt att företagaren håller sig till sin röda tråd i alla lägen.. Personligen så tycker jag att det är skrattretande många som flaxar runt med formella detaljer som inte alls ser ut att höra till ett och samma sammanhang.. men som sagt, kanske bara är jag och ngr få till som är lite petiga med detaljerna..

Jag är ju också den som gärna hade skrivit kontraktet på tunnt akvarellpapper med präglad stämpel och hela köret!!:)

Jag tycker att det fort blir fult med flera olika kontrakt sett till utseendet,, tycker jAg alltså:)

Dessutom så är det ju i stort sett färdigpillat när de en gång är färdiga.. så mycket tid tar det nog inte heller.
Hmm. sedan så kan i alla fall inte mina bilder fotas när det är mörkt halva dagen. ++

MVH Niclas,

Senast ändrad:
Stiffneck skrev:

Jag sa inte att 100:- var dyrt eller att de pengarna inte var värda i relation till att sitta o snickra egna avtal.
Jag tycker bara det vore smidigt med den tjänsten här. Sen betalar jag redan för medlemsskap här med så varför skulle inte den tjänsten kunna ingå?

En annan tanke jag har är att finns den här har man ett avtal lätt tillgängligt om man är någonstans och får ett lite snabbt påkommet jobb. Bara att printa ut.

//Liza

Niclasfoto skrev:
Förstår nog humorn i det du skriver men ingen kan ju komma och säga att det är olyckligt att man har sina egna papper med den egna prägeln på, eller?

Nej, nej, absolut inte! Självklart ska man ha sin egen form på all sin korrespondens. Alla mina offerter, avtal och fakturor har samma grundform. Samma sak gäller min webb. En tydlig avsändare är kanonviktigt.

Jag tolkade det som att du ville ha hjälp med innehållet i avtalet.

Niclasfoto skrev:
- är det ngn där ute som rent av skriver nytt kontrakt för varje kund?..
Självklart, varje kund är unik.
Fast i praktiken får många kunder samma avtal eftersom det kan vara mer jobb att skapa unika avtal flera gånger i månaden...

Grunden är att vi kommer överens om ett pris.
Jag beskriver i avtalet noga vad kunden får göra och även vad kunden inte får göra.
Ibland är mina avtal nästan små berättelser...

Jag tar upp vad som sker om kunden betalar för sent och vad som händer om kunden använder materialet fel.

(Hoppas redaktionen på K&B inte läser detta, de får en ovanligt simpel faktura från mig...)

Re: Re: Kontrakt frågor..

mipert skrev:
Självklart, varje kund är unik.
Fast i praktiken får många kunder samma avtal eftersom det kan vara mer jobb att skapa unika avtal flera gånger i månaden...

Grunden är att vi kommer överens om ett pris.
Jag beskriver i avtalet noga vad kunden får göra och även vad kunden inte får göra.
Ibland är mina avtal nästan små berättelser...

Jag tar upp vad som sker om kunden betalar för sent och vad som händer om kunden använder materialet fel.

(Hoppas redaktionen på K&B inte läser detta, de får en ovanligt simpel faktura från mig...)

Javisst är varje kund mer eller mindre unik.
Men som du säger så kan man inte göra alla kontrakt lika unika.
Men det är helt säkert möjligt att anpassa ngr mindre detaljer så att de är mer riktade till den enskillde kunden. I alla fall kommer jag att hålla mig till tre huvudtyper och så finjustera de som MÅste justeras..

Jo jag förstår att det blir lite "berättelse", liksom bara för att ha sagt det.

På ditt/dina kontrakt, framgår alla dina muntligt presenterade villkor där också?
Har du mycket kursiv undertext eller håller du dig få i orden även i kontrakten?

Mvh Niclas, som är minst sagt frågvis...

ANNONS