ANNONS
Annons

Kontrakt/avtal för användning av bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

plf66

Aktiv medlem
Jag är i den sitsen att vi i en förening ska ge ut en bok (och eventuellt även film).

De flesta bilder är från idag levande fotografer, några bilde får vi använda fritt, vissa ska vi betala för.

Men jag vill göra saken ordentligt och skriva ett avtal för varje fotograf. Det finns en del människor som inte håller fast vid muntliga avtal när väl en trycksak är gjord så det är bäst att vara på den säkra sidan. Gör man det från början lär det inte bli jobbigt heller.

Men hur ska man forumera ett sådant avtal/blankett?

Tittar man på BLFs "Rätt och pris" så har de något som heter Licensavtal för användning av bild. Men det verkar mycket vara inriktat på reklambranschen. Jag sneglade på "Rätt och pris för film/video" som också kan bli aktuellt för att ge ut hembygdsfilm från olika bidragsgivare. Men i vårt sammanhang har vi ju ingen tidsbegränsad licensperiod utan trycker vi en bok så lever ju den tillsvidare, gör vi en hembygdsfilm så kanske den finns i sortimentet i 10-15 år /beroende på videosystemens utveckling/ och vi kräver ju inte in sålda exemplar vid licensperiodens slut.

Hur gör ni som köper in/säljer till bokförlag, videoproducenter och hembygdsrelaterade organisationer?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar