Annons

Kontorsstol?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jocce

Aktiv medlem
Har haft min stol till hemmakontoret i, ja kanske minst 15 år nu...och den börjar bli lite trasig och sliten.
Den stolen jag haft (har) är en "RH-Stol", som jag tycker fungerat mycket bra.

Nu är det dock dags för en ny...så frågan är, vad för stol skall man ha, och som ger valuta för pengarna (kvalitet och ergonomi)?
Bör som sagt vara ergonomisk och skön (då jag kan sitta länge o t.ex. redigera bilder) men ändå snygg och "smidig" (då kontoret just nu delar plats med vardagsrummet...).

Ös på med förslag och motiveringar...
(Ikea-förslag undanbedes snällt ;) )

/Jocce

Har haft min stol till hemmakontoret i, ja kanske minst 15 år nu...och den börjar bli lite trasig och sliten.

Nu är det dock dags för en ny...så frågan är, vad för stol skall man ha, och som ger valuta för pengarna (kvalitet och ergonomi)?
Bör som sagt vara ergonomisk och skön (då jag kan sitta länge o t.ex. redigera bilder) men ändå snygg och "smidig" (då kontoret just nu delar plats med vardagsrummet...).

/Jocce

Måste bara få fråga varför du ratar ikea-stolarna? Har en kinnarps-stol på jobbet, och en ikea-stol hemma och kan inte påstå att jag känner någon större skillnad i komfort.

/Jocce

Viktigt att "musarmens armstöd ger avlastning så att axeln/handleden kan arbeta avslappnat.
Likaså att den ger stöd i svanken och att man sitter bekvämt med knäna i 90 grader.
Min gamla stol håller också på att ge sig. Hoppas att det här nedan kommer bra tipps, i vettig prisnivå. Har inte hittat någon ersättare.

Måste bara få fråga varför du ratar ikea-stolarna? Har en kinnarps-stol på jobbet, och en ikea-stol hemma och kan inte påstå att jag känner någon större skillnad i komfort.

Suttit i dem och känner mig inte alls bekväm i dem. Samt har ett par vänner som har/haft dem och kvaliten är inte den bästa (likaså kvalitetskänslan).

Köper hellre än stol som håller ett bra tag än att byta ut den efter 5 år...

/Jocce

Köpte en rätt billig stol på Jysk. Var inte superkvalitet, men den enda jag hittade där det gick att justera armstöden i höjdled. Även rätt dyra alternativ hade fasta armstöd.
Sitter så jag har bekväm höjd från sitsen till armstödet och sedan armstödet precis i nivå med bordsskivan så att underarmarna får ordentligt stöd.
Minus är att sitsen rätt snabbt blev nersutten, men den har jag planer på att renovera...

/Jocce

Eftersom du efterfrågar en bra stol så väljer jag att gå på Ikea-linjen trots att du inte verkar gilla dem. Vi köpte nyligen Ikeas Malkolm till kontoret och det är grymt sköna - och prisvärda. Vi hade Jysk-stolar i sex år före det. De höll visserligen länge men de har inte en chans i jämförelsen med Malkolm. Du bör åtminstone prova den, om du inte redan gjort det. :)

Jag hade en Ikea-stol som var det dyraste de hade i sortimentet då. Skön men för låg.
Det gick inte höja den så jag fick rätt höjd i förhållande till min stora skärm.
Så den blev en skänk till en behövande och jag skaffade istället denna.
http://www.morekontor.se/Bild.aspx?pid=755&bnr=4

Den är både snygg och skinnet är skönare att sitta på. Dessutom kan jag höja den så jag nu slipper få ont i nacken för jag tittar upp på en 30 tummare.
Det var för mig en ordentlig förbättring av arbetsmiljön.

Ta en titt på Kinnarps stolsortiment. Väldigt bra kvalitet på deras grejor. De flesta av deras modeller har duktigt med justeringsmöjligheter. Stol väljs dock bäst genom provsittning

Fick hem min Kinnarps för ett par veckor sedan och det är nog ett köp jag aldrig kommer ångra.

Har aldrig suttit så skönt, så länge på en stol. Nu kan jag redigera bilder i timtal, utan problem. :)

Hade något åbäke från Jysk innan, som höll på att knäcka mig fullständigt.

Malmstolen, kanske den bästa?

Letar du efter något riktigt bra, så titta närmare på Malmstolen. Jag vet inte något om priset, men har förstått att de är ett strå vassare ergonomiskt än många andra på marknaden. Dessutom är Erik Malm, en i ägarfamiljen, en fantastiskt bra naturfotograf. Det sista kanske är helt ovidkommande, men bilderna är värda att titta på.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto