ANNONS
Annons

Kontinuerligt bulk-bläck

Produkter
(logga in för att koppla)

bstrom

Aktiv medlem
Hej!

Jag har sökt lite på produkter för bulkbläck med kontinuerlig matning av bläck till min epson SP2100 (Continuous Inkflow Systems). Är det någon här som testat sådana system? Jag hittat att permajet och lyson gör såndana system med pigmenterade bläck. Tittar man på priset på bläck till min skrivare skulle det vara två-tre uppsättningar bläck i investeringskostnad inklusive en första omgång om 7x125ml bläck.

Anledningen till att jag funderar är självklart de tokdyra bläckpatronerna till skrivaren som gör att jag avhåller mig från att skriva ut.
Mikael

Henrik, såg du något på det systemet som antydde vilken tillverkaren var? När jag tittar på colorworkshop.se får jag intrycket att de bara återförsäljer bläcksystem från någon av de många bläcktillverkare som finns, men som inte vill skryta med att de tillverkar bläcksystem. Diffusa formuleringar i stil med att deras bläck kommer från en tillverkare i USA med 20 års erfarenhet och många patent på området.

Jag har mailat colorworkshop.se för att se om de svarar. Skumt nog inte heller någon information om F-skattesedel på hemsidan.

bstrom skrev:
Henrik, såg du något på det systemet som antydde vilken tillverkaren var? När jag tittar på colorworkshop.se får jag intrycket att de bara återförsäljer bläcksystem från någon av de många bläcktillverkare som finns, men som inte vill skryta med att de tillverkar bläcksystem. Diffusa formuleringar i stil med att deras bläck kommer från en tillverkare i USA med 20 års erfarenhet och många patent på området.

Jag har mailat colorworkshop.se för att se om de svarar. Skumt nog inte heller någon information om F-skattesedel på hemsidan.

HejMikael!
Som jag förstått det byggs systemen ihop här i Sverige, de ingående delarna kommer förmodligen från Asien och själva bläcket från en firma i USA. Att de inte vill ange den firmans namn kan det möjligen finnas konkurrensskäl till.

Angående skumheten har jag vid kontakt med företaget inte lagt märke till någon sådan. Colorworkshop hjälper många företag att hålla sina bildskärmar, scanners och skrivare kalibrerade och är välkänt av flera fotografer här i Uppsala.

MIS-bläcket från Inksupply är bra produkter. Men systemen med kontinuerlig matning fungerar bra endast om man skriver ut mycket och dagligen om jag uppfattat det som skrivs på nätet rätt? MIS har ju också påfyllningsbara patroner till diverse Epson-skrivare som man fyller på med bulkbläck och det är ju samma pris för bläcket då som för de kontinuerliga systemen. Tror att detta är mera rekommendabelt för amatörbruk om man vill skriva ut billigare. MIS har ju också kit för att fylla på med sprutor och med tillbehör som återställer chipet på patronen vid återfyllning. Patronerna är också konstruerade så att man ska slippa problem med igenkloggning och intorkat bläck (spongless).

Intressanta kommentarer.

Henrik:
Betryggande att höra att de jobbar mot kunder lokalt med färghantering. Fick snabba svar av dem nu när jag epostade och har bollat lite mail med dem. Anledningen till att de inte säger vilken bläckleverantör det har säger de är konkurrensskäl. Så de har därmed även svårt att visa några testar på att deras pigmentbläck är lika arkivbeständiga som epsons egna ultrachrome. Det enda test de kan hänvisa till är ert. Däremot hävdar de att bläcken är testade och arkivbeständiga. Precis som du säger gör de själva sista monteringen och kvalitetssäkrar. Det bådar gott.

Nils:
Tja, jag skriver inte ut några tok-mängder nuförtiden, mest beroende på att det är så hutlöst dyrt, bläcket kostar flera kronor för en A4. Fast skulle jag skaffa ett kontinuerligt matningssystem skulle jag förmodligen även lägga över en hel del vardagsutskrifter på vanligt papper på min epson i de fall jag behöver färg åt minstone. Med bulkbläck blir ju priset per sida lägre än den laser-skrivare jag har idag. Dessutom, bulksystemet kostar i första inköp ungefär lika mycket som en uppsättning patroner, så såvida det inte kläggar igen skrivaren så har man inte mycket att förlora.

bstrom skrev:
..........Nils:
Tja, jag skriver inte ut några tok-mängder nuförtiden, mest beroende på att det är så hutlöst dyrt, bläcket kostar flera kronor för en A4. Fast skulle jag skaffa ett kontinuerligt matningssystem skulle jag förmodligen även lägga över en hel del vardagsutskrifter på vanligt papper på min epson i de fall jag behöver färg åt minstone. Med bulkbläck blir ju priset per sida lägre än den laser-skrivare jag har idag. Dessutom, bulksystemet kostar i första inköp ungefär lika mycket som en uppsättning patroner, så såvida det inte kläggar igen skrivaren så har man inte mycket att förlora.

Problemet med kontinuerliga system är att man bör hålla dom igång för att det inte ska klogga igen eller strula, så har jag uppfattat det. Och du köper ju bulk-bläck även om du använder refill-patroner, alltså ingen prisskillnad där. Spongless refillpatroner ska fungera bra vad jag förstått men jag har ju inte provat själv, endast läst om detta. Utöver påfyllningsspruta behöver du utrustningen för att återställa chipet och allt kan köpas i ett kit eller som separata delar för under 1000kr tror jag. Men om det finns för just din skrivare SP 2100 vet jag inte?

Graal skrev:
Problemet med kontinuerliga system är att man bör hålla dom igång för att det inte ska klogga igen eller strula, så har jag uppfattat det. Och du köper ju bulk-bläck även om du använder refill-patroner, alltså ingen prisskillnad där. Spongless refillpatroner ska fungera bra vad jag förstått men jag har ju inte provat själv, endast läst om detta. Utöver påfyllningsspruta behöver du utrustningen för att återställa chipet och allt kan köpas i ett kit eller som separata delar för under 1000kr tror jag. Men om det finns för just din skrivare SP 2100 vet jag inte?

Bläcksystem hade detta problem tidigare då de inte var svampfria.
Nuförtiden då de är svampfria behöver man skriva ut ca 1 gång i veckan.
Torkar något så torkar det som det går med vanliga patroner, alltså inte inne i bläcksystemet, istället så torkar bläck på själva skrivarhuvudet.

Det som kan hända om man inte skriver ut på för lång tid är att bläcket flyttar sig tillbaks till själva reservoarerna, men även detta problem är ett mindre problem.
Om man ska vara borta längre tid 2 veckor eller längre så bör man stänga till lufthålen på bläcksystemet och stänga av skrivaren.
Sedan när man kommer tillbaks så brukar man få igång bläcksystemet direkt, annars så kan det ibland krävas 1 eller 2 rengöringar.

Man får dessutom mer problem med refill patroner för de brukar inte vara så bra.
Det kommer för mycket bläck så det kan börja rinna på pappret som man skriver ut på eller på själva parkerings svampen som finns under skrivarhuvudet där den vilar sig.
Då torkar bläcket och man får en igenom torkad skrivarhuvud.

Nu finns ju rengöringsmedel så det är absolut inga problem att få igång en helt igenom cloggad skrivare.

Vi har servat skrivare som har stått utan patroner och torkat igenom i över 1 år.
Vi har tryckt igenom rengöringsmedel och fått igång skrivarna utan problem.

Svar på det som verkar vara oklart här är att man kan ha bläcksystem även om man bara skriver ut 1 gång i veckan.
Sedan kan den stå typ om man åker på semester.
Men man ska inte göra det till en normal vana att man skriver ut endast varannan månad.

Mvh Amin

Om det fungerar så är skillnaden inte så stor mot ordinarie patroner. En skrivare med sådana mår inte heller bra av att stå mycket mera än en vecka utan att kosta massa bläck i rengöring.

bstrom skrev:
Om det fungerar så är skillnaden inte så stor mot ordinarie patroner. En skrivare med sådana mår inte heller bra av att stå mycket mera än en vecka utan att kosta massa bläck i rengöring.

Precis, det är nästan som att ha vanliga patroner.

Små skillnader så som att man inte kan flytta på skrivaren medan patronerna från bläcksystemet sitter i.
Absolut inte får lyfta flaskorna medan patronerna sitter i.

Sedan så kan jag rekommendera rengöringsmedel som man sprutar på parkeringsplattan och så stänger man av skrivaren.
Låter den vila i ca 10 min.
Sedan sätter man igång och kör 1 rengöring, då brukar man få igång skrivare som har stått länge utan att behöva köra fler rengöringar sparar en heldel bläck.

Mvh Amin

Ni som verkar vara experter på det här med rengöring:

Jag använder patroner och har även köpt speciella rengöringspatroner för mina skrivare eftersom det ibland blir problem med ränder och då måste man köra rengöringsprogrammet vilket annars tar bläck. Jag funderar på om det räcker med vanlig rengöring eller om man ska prova att skriva ut med rengöringspatronen i för att ev få ännu bättre effekt?

Jag kan inte påstå mig vara expert på rengöring, så jag inväntar gärna Amins svar. Själv har jag inte skaffat rengöringspatroner. Mycket för att fyllnads-sekvensen vid patronbyte äter en hel del bläck vad jag förstått. Å andra sidan tar en rengöring en massa bläck det med. Fast en sekvens brukar räcka även när skrivaren stått still över semestermånaderna.

Graal skrev:
Ni som verkar vara experter på det här med rengöring:

Jag använder patroner och har även köpt speciella rengöringspatroner för mina skrivare eftersom det ibland blir problem med ränder och då måste man köra rengöringsprogrammet vilket annars tar bläck. Jag funderar på om det räcker med vanlig rengöring eller om man ska prova att skriva ut med rengöringspatronen i för att ev få ännu bättre effekt?

Hej Nils

Det jag har upplevt angående rengöring är att det fungerar otroligt bra att göra parkeringssvampen under skrivarhuvudet saturerad med rengöringsmedel.
Det brukar lösa problemen man har.
Men råkar man ut för en genom torkad skrivarhuvud som inte släpper igenom något bläck så fungerar det bäst att trycka igenom rengöringsmedel med hjälp av en spruta.

Har därför upplevt att rengöringspatroner inte är så effektiva oftast.

För kör man en rengöring så åker rengöringsmedlet rakt igenom, och stannar inte på själva svampen.

Och är det helt igenom kloggat så brukar inte skrivaren med sin egen kraft kunna dra igenom bläcket.

Därför har vi t.ex. valt att inte sälja rengöringspatroner alls. Därför att de inte ger det resultat som man hoppas på.
Detta är då på Epson desktop skrivare vi pratar om.
För på storformat och många desktop HP skrivare så måste man ha rengöringspatroner.

Mvh Amin

Kan man suga upp lite vätska ur rengöringspatronen och sprutta ut på parkeringssvampen i fall det inte skulle bli bra med bara patronen i så fall? Jag har Epson 1290.

Hej Nils

Jo det kan du.

Det du får göra är att du drar upp ungefär 2ml rengöringsmedel.

Som du sedan sprutar på parkeringssvampen.

Sedan stänger du av skrivaren.

Låter den vila i 10 min.

Sätter igång den igen och kör en rengöring så att det som finns på svampen dras ner i skrivaren.

Nu bör du ha ett fungerade skrivare.

Om det skulle bli så att du måste trycka igenom själva skrivarhuvudet så kan du skriva igen så kan jag skriva hur du ska göra. Men detta behöver man göra väldigt sällan.
Det är viktigt att man trycker igenom men inte för hårt.
Och för att köra detta så måste du ha mer en 2ml, du bör nog ha ca 8-10ml / färg som ska öppnas upp, för du vill inte spruta in luft i skrivarhuvudet.

Mvh Amin

"Rengöringsmedel"?

Jag har en enkel Brother 210C kombiskrivare som mest används som kopiator och fax. Har funkat perfekt. Den har nog blivit stående oanvänd ett antal varma veckor och det är nog snarare 24 månader än rekommenderade 6 månader som patronerna suttit i.....

Nu står det "Svart bläck slut" och motsvarande för övriga färger fast det finns bläck kvar i patronerna.

Maskinen vill inte köra rengöring utan vill att jag ka byta patroner.

Kan metoden med rengöringsmdel var tillämpbart? Vad är det för rengöringsmedel? Funkar vatten/propanol eller någon annan alkohol/nåt annat som finns hemma eller på apoteket?

Re: "Rengöringsmedel"?

Hej Måns

I ditt fall så hjälper inte rengöringsmedel till eftersom det inte är ihop torkad skrivarhuvud.

Det du kan göra för att se om skrivaren kan börja fungera igen är att du tar bort patronerna och sätter in de igen.
Då bör skrivaren sluta klaga på att patronerna har suttit i för länge.

Mvh Amin
www.colorworkshop.se

Måns H skrev:
Jag har en enkel Brother 210C kombiskrivare som mest används som kopiator och fax. Har funkat perfekt. Den har nog blivit stående oanvänd ett antal varma veckor och det är nog snarare 24 månader än rekommenderade 6 månader som patronerna suttit i.....

Nu står det "Svart bläck slut" och motsvarande för övriga färger fast det finns bläck kvar i patronerna.

Maskinen vill inte köra rengöring utan vill att jag ka byta patroner.

Kan metoden med rengöringsmdel var tillämpbart? Vad är det för rengöringsmedel? Funkar vatten/propanol eller någon annan alkohol/nåt annat som finns hemma eller på apoteket?

Tack Amin!

Tack för svar! Det här ligger ju utanför ämnet egentligen.
Hade redan provat ditt tips men det hjälpte inte. Köpte då en omgång piratbläck från Handyink, dom var otroligt snabba i leveransen och 4 patroner kostade mindre än en enda original. Skrivaren kom igång sen den gjort ren sig. Bilderna ser likadana ut som med originalbläck. Har lagt ett ex i fönstret för att titta på hur det bleks.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar