Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kontaktproblem med EF70-300 IS USM

Produkter
(logga in för att koppla)

Cessna

Medlem
Jag har några gånger under vintern konstaterat att mitt objektiv EF70-300 mm F4-5,6 IS USM tappat kontakten med kameran. Det gäller vare sig jag använder EOS 350D eller EOS 300D. Felmeddelande "error" i displayen. När jag bytt till annat objektiv har kameran återigen kontakt med objektivet.

Efter att ha torkat kontaktytorna på objektivet med en antistatisk duk har tycke återigen uppståt mellan kamera och objektiv EF70-300 mm.

Min undran är om EF70-300 mm är extra känslig för fukt/kondens vid fotografering i minusgrader (som mest -8 grader).

Någon som har en liknande erfarenhet?
undrar Peter Hennix
 
Jag har haft samma problem, dock med ett 70-200 4L !
Men precis som du, jag bara rensade kontakytorna och allt var perfa.

Jag tror att det kan vara som så att kontakterna är lite känsliga för fukt/skit eller att man har ett litet "microglapp" som kan uppkomma!

Ja man kan nog spåna bäst man vill, men om problemet kvarstår är det nog bara att lämna in för service!

Mitt har hållt sig utan error nu ca 2månader och innan var det error lite titt som tätt :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.